Look

Citat
”Jeg har altid vidst: Det er noget rod med køn. Rodet er mit, og jeg må selv passe det. For andre vil det måske bare ligne skrald. Jeg har altid vidst: Jeg er tiltrukket af mænd, og jeg er det samme som dem, den samme slags, det er svært at komme det nærmere. Kjolerne, de høje hæle, det er det, der føles mest som drag. Der er ikke noget galt med drag, drag er dejligt ... ”
”Look”, s. 147.

Luka Holmegaards tredje udgivelse ”Look” fra 2020 handler om tøj, om at klæde sig på og ud, om mode, tekstiler og tøjproduktion, og især om hvordan det tøj, vi tager på, bliver læst af omverdenen. Den handler om et jeg, der udforsker kønnet og gennem teksten mere og mere ophæver gængse opfattelser af det binære køn, om et jeg, der leder efter det rigtige udtryk, det rigtige billede, der kan beskrive kønsidentiteten. Den handler om at blive stresssyg, om et arbejde, der kræver alt for meget, om et kærlighedsforhold og om et skriveophold i London. Og så handler den om at læse litteratur, om tøj i litteraturen og dets betydning for kønsopfattelsen.

47717264

Luka Holmegaards sprog er præcist og billedrigt, reflekterende og flygtigt, og det passer godt til den tankestrøm, som bogen fremstår som. Stilen er essayistisk. Det vil sige undersøgende og funderende, og teksten består af både oplevelser, erindringer, refleksioner, læsninger, filosofiske tanker, poetiske betragtninger og analyser. Indholdet er også delvist selvbiografisk, men at kalde bogen en autofiktion ville være at tvinge den ned i en alt for snæver kategori. Og netop snævre kategorier synes forfatteren at ville udfordre og ophæve, både når det gælder genre og køn.

Udover teksten indeholder Luka Holmegaards bog også en række fotografier af stof og tekstiler. Det er nærbilleder af stoffer, der synliggør håndværket gemt i tøjet. Vævninger, syninger, broderier osv. bliver tydelige og er med til at minde os om, at tøjet er blevet lavet af nogen. Den påmindelse passer godt til det spor i teksten, der handler om de etiske og politiske problematikker, der også knytter sig til tøjproduktion. Samtidig bliver fotografierne et smukt og konkret billede på bogens tekst, der som tøjet, er et patchwork af forskelligt stof.

Forfatteren er en både skarp og indsigtsfuld tøj- og litteraturlæser, der ikke er bange for at ophæve grænser, hverken i indhold eller form.

På forsiden af bogen står der ”læsninger”, og det skal forstås i bred forstand. ”Look” er læsninger af tøj, køn og litteratur, set med en forfatters nysgerrige og ikke fordømmende blik.