– Planen var at være gift, sagde jeg.
Og have et arbejde. Og være far. Alt det havde hun taget fra mig.
– Det er ikke en plan, sagde Seb. – Det er fortid.”
I Thomas Rydahls roman fra 2021, ”Forførernes klub”, er den grafiske designer Flemming blevet skilt fra sin kone Hannah og bor nu i et halvråddent baghus på Østerbro uden aftaler om at se sine børn. Han er også blevet fyret fra sit job i den virksomhed, hvor Hannahs far er chef. Han er med andre ord på spanden. Hans eneste ven Seb har skaffet ham husly, men har ellers ikke rigtig tid til ham, så Flemming dimser lidt retningsløst rundt i byen.
38940082
Lidt tilfældigt kommer han ind under vingerne på den godmodige svensker Folke, der er indehaver af den lokale vinbar Gjenstand. Flemming får nogle vagter på baren og møder her den dragende Osman, der inviterer Flemming med i en hemmelig samtaleklub. Hver onsdag mødes en broget og distingveret flok for at diskutere Søren Kierkegaard, filosofi og almindelig forblommet livsvisdom, mens de drikker sherry og holder ånden i live. Flemming er helt på udebane, men forføres til at dykke ned i Kierkegaards tekst ”Forførerens dagbog”. Med den som manual går han på damejagt i det københavnske natteliv for at få spændingen og værdigheden tilbage.
Den store Østerbro-villa, som Flemmings baghus hører til, ejes af en dement præst, hvis datter er lokal præst på Østerbro. Flemming involverer sig på flere måder – og med forskellige hensigter – i familiens liv, hvilket leder frem til et dramatisk klimaks.
”Forførernes klub” er en munter skilsmisseroman, der med indlevelse skildrer oplevelsen af at blive forladt af sit eget liv. Flemming gik fra det fælles hjem kun bærende på det, der kan være i en plasticpose og må se sig selv i øjnene, som den han er nu. Nyskilt, fyret og trist, men samtidig håbefuld, nysgerrig og lystfuld. I balancen mellem det nye og det gamle falder han flere gange over sine egne ben, men som romanen skrider frem, tager han fastere og fastere skridt.
Romanen foregår i København i 2020 med tidsmarkører som coronapandemi og kulturdefinerende naturvin og sender samtidig en hilsen til Kierkegaards København i og med Flemmings mange gåture gennem byen med Kierkegaard i hovedet. Skildringen af Flemming er en universel fortælling om at være i krise, falde i et ordentligt hul og på et tidspunkt sætte af fra bunden for at blive et helt menneske igen.