Djævelen i hullet

Citat
””Afgørende, at glas eller kop, som det ukendte objekt drikker af, samt eventuelt bestik bliver taget i forvaring og øjeblikkeligt sendt til fingeraftryksprøve. Hold afstand, men hvis servicet bliver vasket eller tørret af, så hedder dit næste tjenestested Omsk. Forstået, tre hundrede og tre?”
”Forstået, oberst.””
”Djævelen i hullet”, s. 356.

I 2016 udgav Leif Davidsen spionromanen ”Djævelen i hullet”, der har den bitre campingpladsejer Laila i hovedrollen. Hun blev i praksis faderløs, da hendes far hoppede af til Rusland og forsvandt ud af landet, da hun var 13 år, efter at have opholdt sig i Estland i en årrække før det. Erfaringen af at blive svigtet og forrådt præger hendes forhold til andre mennesker, hvorfor hun har slået op med den elskelige kæreste Anders, der fik livet på campingpladsen til at blomstre. Med en fortid som sprogofficer med to udsendinger til Irak er Laila en hård nyser, der taler arabisk og både kan håndtere mænd og våben med kølighed.

En dag bliver hun opsøgt af sin fars fætter Torsten Molde og den mærkeligt indtagende tyske efterretningsagent Dietmar, og de to mænd og Laila kan bruge hinanden i deres fælles interesse i Lailas far: John Arnborg, der under sit nye navn Vanja Petrovitj bor i den lille, romantiske landsby Pljos ved Volga-floden 300 km fra Moskva med sin søn Tor og sin russiske kone Alla.

52626811

Tor og Alla kender ikke til Laila, så de får en overraskelse, da hun tropper op i et vinterligt Rusland. Alt imens Laila forsøger at få styr på sine følelser for sin far og sin nyvundne halvbror, bliver John viklet ind i nye sager, der trækker tråde langt ind i Kreml. Alle har noget på hinanden, og ingen er til at stole på – og Laila har svært ved overhovedet at stole på sine egne følelser. Torsten Molde og Dietmar ankommer under tyske dæknavne til Rusland, og de korrupte og svigefulde interesser snerper til i Putins Rusland, hvor agenterne savner den kolde krigs sort-hvide magtforhold.

I klassisk ruslandskyndig stil guider Leif Davidsen gennem Pljos’ turist- og millionærvenlige ydre, Moskvas restaurerede Bolsjoj-teater og Bogenses faldefærdige fernis. Med indsigt i international politik og kultur sætter han den aktuelle og højdramatiske scene for en fortælling om såvel politisk som kærlighedsmæssigt forræderi, søskendekærlighed og glæden ved iskold frostluft. Der er højspændt drama undervejs med bjørneangreb, forfølgelser og glatte veje, men ingen steder slipper Davidsen tøjlerne i dette stramme samtidsdrama med politiske perspektiver. Og Laila bliver klogere på sig selv og kærligheden, lige som læseren bliver klogere på russisk historie, kultur og magtalliancer.