I 2020 udgav Martin Kongstad ”Casper”, der er en biografi om skuespiller og manuskriptforfatter Casper Christensen. Og en bog om Martin Kongstad. Bogen er skrevet ud fra samtaler mellem de to og ud fra de mange interviews, Kongstad har lavet med mennesker fra hele Casper Christensens liv og karriere. Han er hjemme hos forældrene Lars og Ulla, han agerer parterapeut mellem Casper og Lotte Larzen, der ikke har set hinanden i 25 år, og han opsøger gamle venner, stand-up-kollegaer og store børn.
Tilsammen får samtalerne og Kongstads vue over 50 års levet liv stykket en fortælling om Casper Christensen sammen: fra barndommens indadvendte og fantasifulde sololege til entreen i den københavnske comedyverden, årene på DR og TV2, Mandrillen, Tæskeholdet, Klovn og ikke mindst de fem år, hvor jetsetlivet gik amok i stoffer og fester. Ved siden af løber det private spor med kærester, børn og skilsmisser, venner der kommer og går og en ustoppelig trang til nyt, nyt, nyt.
48884997
Under arbejdet med bogen reflekterer Christensen over sit liv og andres syn på ham, og hans modne og afklarede blik er tilgivende, men ikke altid forstående over for de valg, han har truffet i sit liv. Ved bogens tilblivelse er Casper Christensen blevet veganer, troende og har ”lagt sit liv fuldkommen om”, som han siger.
”Casper” er også et portræt af de seneste 30 års danske medie- og kulturliv i ikke mindst øvre, københavnske lag og af en skribent, der ikke kan nære sig for at skrive sig selv ind i fortællingen, der altså også er fuld af madanmeldelser, refleksioner over kost og nye indsigter i, hvem han selv er som menneske og ven. I lang tid er bogens arbejdstitel ”Kan man være venner med Casper Christensen”, og netop venskab er en bærende bjælke i bogen. Er venner kun til for egen vindings skyld – og hvor langt kan et venskab strække sig? Det er enormt sårbart at være vidne til de to voksne mænds usikkerheder i forhold til hinanden og til deres relationer.
Kongstad skriver lige som Christensen lever sit liv: forrygende festligt og i højt tempo, lettere egocentreret og med stille bump ned i selvrefleksionen. Han fanger stemningsskift, usagte sandheder og definerende detaljer på barer og restauranter, alt sammen med en slebet fornemmelse for stil, klasse og smag. Og mangel på samme.