Rotteøen og andre fortællinger

Citat
”Det føles selvfølgelig absurd at stå her på taget af en skyskraber og dreje et glas champagne i hånden, mens verden, som vi kender den, går under rundt omkring os. På den anden side havde det ikke været meget mindre absurd uden champagnen.”

”Rotteøen”, s. 94.

Fem noveller. Stærke følelser. Vold. Hævnlyst. Og en dystopisk verden lidt ude i fremtiden, hvor folk er villige til at gøre hvad som helst for at overleve. Novellesamlingen ”Rotteøya og andre fortellinger” fra 2021 (”Rotteøen og andre fortællinger”, 2021) er en række dystre historier, hvor Jo Nesbø dykker ned i vores frygt for fremtiden.

I titelhistorien ”Rotteøen”, der er den mest omfangsrige, er vi i et post-pandemisk USA. Eliten venter på at blive evakueret fra taget af en skyskraber, mens pøblen kæmper for at overleve i gaderne. Nesbø viser, hvordan en ellers lovlydig mand forvandler sig til en selvtægtsbøddel, da hans nærmeste udsættes for voldsomme forbrydelser. Og antyder, hvor galt det kan gå, hvis ellers solide offentlige institutioner kollapser. Mon Nesbø har haft angrebet på kongressen i Washington D.C. i januar 2021 i baghovedet?

61576827

I ”Makulator” er vi igen i en dystopisk fremtid præget af krig, en dødelig kønssygdom og mangel på råvarer. Jason er forsker og opsøger en erindringsmakulator i håb om at glemme alt. Det haster. Han har nemlig erkendt de grufulde konsekvenser af sin egen opfindelse: En medicin der giver evigt liv. For måske er der noget, der er værre end døden? Bogen rummer også novellerne ”Cikaderne”, ”Serum” og ”Sort springer” om en hævnlysten psykolog, der bijobber som lejemorder.

Igen kredser Nesbø om de bibelske urmotiver: jalousi, higen efter retfærdighed og hævn på den gammeltestamentlige øje-for-øje-måde i en verden i opbrud. En verden, vi ifølge Nesbø måske ikke er langt fra.

Hvor forfatterens forrige novellesamling ”Jalousimanden og andre fortællinger” fra 2021 fik lidt anmelderhug, blev ”Rotteøen og andre fortællinger” rost. Som Berlingskes anmelder skrev: ”Hans pen er skarp, figurerne troværdige og hans scenerier er skræmmende i deres barokke form for realisme. Han er en moderne shakespearesk lurifaks, en stephenkingsk forkynder af sjæledybet, en ferm norsk mesterfortæller.” (Merete Reinholdt: 5 stjerner: Krimikongen Jo Nesbø er tilbage - og det er mesterligt. Berlingske, 2021-11-26).