Til min søster

Citat
”Stemmen fra det lille hvide kort, jeg havde fundet, dukkede op i mig, Annas stemme, som jeg ikke vidste, hvordan lød, jeg ville heller ikke komme til at vide det, og alligevel var det, som om jeg kunne høre den. Den var mere en vibration end en egentlig lyd (…).”


”Til min søster”, s. 36.

Kvinderne Aya, Andrea og Anna er på væsensforskellige måder hovedpersoner i Dy Plambecks femte roman, ”Til min søster” fra 2019. I bogens første del ”Barselshotellet, 2015” følger man historikeren Aya på fødegangen på Hvidovre Hospital, hvor hun føder sin datter Nola. Faderen Christian er rejst til Canada, så Aya er alene ved fødslen og ikke mindst i dagene efter, hvor hendes alenehed spejles i barselsgangens klassiske familiekonstellationer. Hun får selskab af sin søster Andrea, der er frisør og netop de dage møder Mark, som hun forelsker sig i. Det viser sig, at Mark er besidderisk og begår så voldsomme psykiske og fysiske overgreb på Andrea, at hun til sidst må flygte med sine fortænder i en frysepose og flytte på krisecenter. Gennem romanen tegnes et billede af vold som indlejret i samfundet og i forholdet mellem kønnene.

46553772

I bogens anden del, ”Värmland, 2017”, er de to søstre og to-årige Nola taget til Sunne i Sverige, hvor Aya skal holde oplæg om J.P. Jacobsens ungdomskærlighed Anna Michelsen, som hun er glødende optaget af. I forbindelse med at skulle skrive forord til en ny udgave af J.P. Jacobsens samlede værker, er Aya stødt på breve fra Anna Michelsen. Annas skiftevis dydige og paranoide gemyt inspirerer Aya, og i Annas breve, der er optrykt i romanen, får hun romanens tredje stemme. Anna får Aya til at se sig selv og sin søster i et klarere lys og initierer et stærkt søsterskab på tværs af tider.

Hvor første del er en intens, kropsligt funderet jeg-fortælling, er anden del fortalt til et du, til søsteren Andrea. Søstrenes opvækst i Kalundborg med lussinger på kroen, vilde ture i bil og en række grænseoverskridende episoder er grundlag for fortællingen om deres forbundethed.

I et direkte sprog fortæller Dy Plambeck om ting, der sjældent udfoldes litterært. Detaljerede passager om bristet mellemkød, onani og ulovlige våben gør sammen med de kraftfulde skildringer af tre helt særlige kvinder ”Til min søster” til et udfoldet værk om at være kvinde, mor og søster med alle de indladende og voldsomme facetter, det naturligt bærer med sig.