I Benn Q. Holms roman ”Et stykke af tiden” (2021) rejser canadieren Ben Wilmington til Vestberlin for at studere arkitektur. Året er 1976, og den tyske hovedstad er opdelt i et Øst og Vest. Ben ser frem til at komme væk fra sin skilsmisseramte familie og stå på egne ben, og på studiet bliver han venner med den lettere arrogante, men vittige Florian Daxer, der bor i en enorm herskabslejlighed og ved en masse om kunst og kultur. Han tilbyder Ben et værelse i lejligheden, og Ben, der er ivrig efter at komme væk fra det kedelige, betongrå kollegie og den socialistiske sambo Margot, takker hurtigt ja til tilbuddet.
Ben bliver involveret i et fotoprojekt, der går ud på at fotografere en mand og en kvinde ved Muren. Projektet bliver et centralt omdrejningspunkt i bogen og fører den fest- og pigeglade Ben rundt i byen. Blandt andet til Charlottenburg, hvor han møder den smukke, litteraturstuderende Sabine. De forelsker sig og ender faktisk med at blive fotograferet foran Berlinmuren – af ingen ringere end David Bowie, der selv opholder sig i byen for at indspille en plade – inden Ben skal tilbage til Canada.
Gennem sin hovedperson og navnebror, Ben, tegner forfatteren et tidsbillede af Berlin under Sovjetunionen, der var præget af en ulmende uro, og som forfatteren beskriver som en ’latent politisk krigszone’. Terrorgruppen Rote Armee Fraktion hærger byen og dræber flere højtstående personer i politisk motiverede angreb, og Vestberlin beskrives som en ’isoleret ø midt i et rødt, kommunistisk hav’.
I tråd med andre af Benn Q. Holms bøger er ”Et stykke af tiden” samtidig en dannelsesfortælling om ungdom og forelskelse; om at søge og finde sig selv, stå på egne ben og begå fejl. Romanen, der udspiller sig hen over et år, foregår i en periode, hvor der sker utroligt meget, også kulturelt, hvilket eksemplificeres ved, at David Bowie flytter til byen. Gennem hele bogen optræder han som et spøgelse, som få ser, men alle taler om, og bliver på mange måder personificeringen af en tidsånd og kulturel strømning.