Slægtskabet mellem fantasy- og sci-fi-litteraturen er ikke mindst til stede i kraft af denne førnævnte worldbuilding, eller verdensopbygning. Og inden for dette findes der nok ikke nogen større end Ursula K. Le Guin. Hendes verdener ligner ligesom Tolkiens ikke vores egen velkendte, men hvor Tolkiens foregår i et udefineret fantasiunivers, udspiller Le Guins fortællinger sig i det ydre rum. Det betyder dog ikke, at Jorden, eller noget der kunne være genkendeligt som Jorden, er til stede i hendes verdener. Så hvor Tolkien benytter sig af en alvidende fortæller, der har overblik over hele universet og dets årtusinder lange historie, bruger Le Guin snarere udsendingen som en stedfortræder for læseren. Igennem denne udsending, som ofte har skikkelse af en antropolog-lignende skikkelse, kan læseren så opdage denne fremmede verden, med en opdagelsesrejsendes blik. Hos Le Guin finder vi også temaer, der handler om medmenneskelighed, men hun skriver mere inden for en feministisk, økologisk, antikolonial og politisk tradition.
Det er også oplagt at pege på andre britiske fantasy-forfattere, som placerer sig inden for den tradition, som Tolkien var med til at skabe. Her kan man både nævne C.S. Lewis’ ”Narnia”-bøger og ”Harry Potter”-bøgerne af J.K. Rowling. George RR Martin, som har skrevet ”A Song of Ice and Fire”-trilogien, som er filmatiseret som ”Game of Thrones”, har efter sigende valgt at skrive sit navn med de to R’er som en direkte reference til Tolkien. Hans verden placerer sig mere inden for den førnævnte low fantasy-tradition, hvor magien og myterne, i kraft af dragerne, hører en svunden tid til, for så at komme ind i verden igen og vende alting på hovedet.
I en nordisk kontekst er det oplagt at pege på Astrid Lindgren og f.eks. ”Mio min Mio” eller ”Brødrene Løvehjerte” som tilhørende fantasygenren. Men også Cecil Bødkers ”Silas”-bøger, som også er mindre fantasi og mere eventyr, og Lene Kaaberbøls ”Skammer”-bøger er relevante at henvise til.
Af yngre forfattere kunne man pege på Dennis Gade Kofoed eller Rasmus Daugbjerg, som nogen der har et mellemværende med det fantastiske og magiske i henholdsvis ”Nancy” og ”Trold”.