Aktuelt værk: Kriger uden maske

Citat
"Spændende? Ha ha! Den grille kan du godt slå ud af hovedet. Du fortsætter på universitetet, og så glemmer du det brødløse kunstpjat!” ”Det skal du ikke bestemme!” giver Sonja hidsigt igen. Det er slut med at være føjelig, hun vil ikke længere være sin mors handskedukke."

Kriger uden maske s. 27

”Kriger uden maske” (2022) er en kunstnerroman om den danske billedhugger Sonja Ferlov Mancoba (1911-84). Romanens handling er koncentreret om de formative år i kunstnerens liv, hvilket for Sonjas vedkommende falder sammen med mellemkrigstiden og 2. verdenskrig.

Romanen følger Sonjas liv kronologisk fra hun springer ud som student i 1930 og 14 år frem. Vi forlader Sonja i 1944 i Paris, hvor hun har opholdt sig under den lange besættelse. Det er kærligheden til den sydafrikanske kunstner Ernest Mancoba, der har holdt hende i Paris.

”Kriger uden maske” er en roman om en ung kvinde, der tidligt beslutter sig for at ville være kunstner og som trods tvivl og modgang holder fast i sit forehavende.

134692383

Det er en slags omvendt mønsterbryderfortælling idet Sonja kommer fra det bedre borgerskab i Ordrup, og vælger et usikkert kunstnerliv i fattigdom i et fremmed land.

Hverken kunsten (eller kærligheden) kommer let til Sonja, men hun er arbejdsom, arbejder utrætteligt med sit kunstneriske udtryk drevet af et ønske om at forbinde sig til noget større.

Det er også i høj grad en roman om tiden – særlig 1930’erne og den boblende kunstscene, hvor kunstnere som Richard S. Mortensen og Ejler Bille bryder frem. Det er en kunsthistorisk spændende tid, og verdenspolitisk er den endnu mere spændende og skæbnesvanger. Europa holder vejret netop i de år, hvor Sonja og hendes idealistiske kunstnervenner træder ind i voksenlivet.

Vi har at gøre med en alvidende fortæller, der lader karaktererne træde tydeligt frem gennem dialoger. Hovedpersonerne er unge og de taler et smart, ungt 1930-sprog, hvor ord som ”nice” og ”stangsmart” var brugte vendinger. Det tilføjer romanen en høj grad af realisme og er med til at tegne et overbevisende tidsbillede.