Genrer og tematikker

I Hiroko Oyamadas forfatterskab er samfundskritik et stort tema. Både i debuten ”Kōjō”, hvor de løstansattes dårlige vilkår på en fabrik udstilles, og i ”Hullet”, der handler om at leve i et hierarkisk samfund uden nåde for de svageste eller dem, der falder uden for de sociale normer. ”Hullet” leverer også en kritik af traditionelle kønsroller, hvor manden går på arbejde, og kvinden er hjemmegående, for hovedpersonen Asahi trives åbenlyst ikke med at gå hjemme. Samtidig er Asahis tidligere job som løstansat i en kontorvirksomhed ikke attråværdigt. Mens de fastansatte får store bonusser og tager ud at spise sammen i frokostpausen, er de løstansatte dårligt betalt og har lange arbejdsdage, kun afbrudt af en madpakkefrokost.

”Hullet” italesætter det japanske samfunds rubricering af kvinden som en hjælper i hjemmet frem for et selvstændigt individ, bl.a. gennem en ændring i omverdenens henvendelser til Asahi. Da hun er flyttet med sin mand på landet, bliver hun refereret til som ’bruden’ i stedet for sit efternavn, som hun hed på arbejdet, og hendes hjælperrolle ses bl.a. gennem det økonomiske ansvar, hun får for sin svigermor i kraft af den regning, hun sendes ud for at betale.

Den hemmeligholdte svoger i ”Hullet” er en såkaldt hikikomori, der i japansk kultur er en nedsættende betegnelse for et ungt menneske, der stadig bor hjemme og ikke har kunnet få startet voksenlivet. Hikikomori regnes ikke for at have nogen værdi i det japanske samfund, men befinder sig uden for et samfund, hvor ens sociale rolle betyder næsten alt.

”Hullet” er en blanding af hverdagsrealisme og så genrer, der hører til i de mere fantasifulde genrer, såsom eventyr, gys og magisk realisme. Romanen starter som en realistisk skildring af en arbejdsplads og et måske lidt skrantende ægteskab, men udvikler sig undervejs og giver plads til absurde hændelser og overnaturlige væsener, der ikke forklares ud fra et rationelt perspektiv. Hiroko Oyamadas karakterer rummer en grad af forvirring, og ved at fastholde den undren fikseres også læseren i et gådefuldt spændingsfelt mellem hverdag og mareridt.