Mener jeg ikke Åh Alle, Åh kære Hvem Som Helst i hele den vide verden, vi kender ikke nogen, ikke engang os selv!”
”Oh William!” fra 2021 (”Åh William!”, 2021) er Elizabeth Strouts ottende roman og den tredje fortælling om den fiktive forfatter Lucy Barton. ”Åh William!” fortælles lige som den første roman i trilogien, ”Mit navn er Lucy Barton”, af jegfortælleren Lucy, der er en stilfærdig og eftertænksom fortæller.
61449094
Romanen ligger tidsmæssigt mere end tyve år efter den første roman, og Lucy, der er i tresserne, har netop mistet sin anden mand, David. Sorgen er stor, og tabet får minderne til at vælde frem, både om livet med David og om tiden med hendes første ægtemand, titlens William. Sammen har hun og William to døtre, der nu er voksne, og William er gift for tredje gang med en noget yngre kone, men trods det, er han – sagt med Lucys ord ”det eneste menneske jeg nogensinde har følt mig tryg sammen med.”
Da William bliver forladt af sin unge kone, og han samtidig finder ud af, at hans mor har haft en hemmelig fortid med en rig kartoffelavler, søger han støtte hos Lucy. Han lokker hende med på en rejse tværs gennem USA for at finde svar. Rejsen åbenbarer ikke kun Williams mors fortid, men også Lucys. Minderne om en barsk barndom, om ægteskabet med William, skilsmissen og utroskab bliver en lige så stor del af dramaet som Williams mors hemmelige datter. Romanens spænding ligger med andre ord ikke så meget i plottet, men i højere grad i hovedpersonens erkendelser af fortid og nutid.
Romanens kronologi følger erindringens og er overvejende scenisk og fragmentarisk. Tematisk kredser fortællingen om identitet, kærlighed, sorg, ægteskab, utroskab og selverkendelse, og Strout tegner et rørende portræt af både hovedpersonen Lucy og af et ægteskab, uden at det bliver sentimentalt.
Elizabeth Strout bevæger sig ubesværet mellem fortid og nutid, mellem tanker og hændelser og skriver lavmælt store erkendelser frem. Således minder ”Åh William” i stil og tone meget om ”Mit navn er Lucy Barton”.
”Åh William!” er en fortælling om en kvinde, der forsøger at læge sine sår både fra et forlist ægteskab og en hård barndom gennem accept af smerten, fortiden og sin egen ambivalens.