Aktuelt værk: Karolines krig

Citat
”Hun zoomer ind på Karoline Blichers adresse på Østerbro, zoomer ud, afprøver forskellige flugtruter og sammenholder disse alternativer med de sparsomme oplysninger der er frigivet til medierne. En enkelt detalje får hende til at konkludere at statsministeren har forladt landet, og at hun har gjort det af egen fri vilje.”
”Karolines krig”, s. 126.

Som sidste del af Kim Leines spændingsromantrilogi udkom ”Karolines krig” i oktober 2024. Den er med sine 510 sider en omfattende roman. Handlingen er dog snævret ind til ti dramatiske oktoberdage i 2024 med en kapitelstruktur, der på sigende vis tæller ned fra ti mod nul. Ved romanens start møder læseren nu Karoline ikke bare som leder af et kontroversielt parti, men som landets statsminister gennem fem år. Hun holder stadig uformelle møder på den russiske ambassade. Og samtidig er hun helt uofficielt sygdomsmærket med blodprøver, der viser en akut form for leukæmi.

139136551

Romanens handling sættes for alvor i gang af koranafbrænding og heftige optøjer på Nørrebro. En højtstående embedsmand likvideres, og måske er der også udenlandske interesser på spil. Kaos hersker. Karoline står midt i det hele, og i krisens kølvand sætter hun gang i et spektakulært forsvindingsnummer. Danmarks statsminister går under jorden for at dukke op med en ny identitet i Moskva.

Leine føjer i det afsluttende bind af sin romanserie nye dimensioner til persongalleriet. Således spiller blandt andre journalisten Jespers søn Viggo en væsentlig rolle. Skolet i det russiske FSB udgør han som superhacker en pendant til den danske agent Annie Faurschou. Ligeledes giver Annies mand John, tidligere ansat ved den amerikanske ambassade og med tråde til CIA, også en væsentlig dimension til romanens interesse for efterretningstjenesternes uigennemskuelige sammenhænge og den moderne krigs hybride fronter. 

Ved romanens slutning – den endelige nedtælling – bringes alle romanens hovedkarakterer sammen i epicenteret af krigen i Ukraine, og verden glider ud på randen af en atomar dommedag.

Denne afsluttende roman fuldender trilogiens fortællermæssige bane, der med en dramatiserende nutidsform og effektiv krydsklippende scenisk fremstilling bevæger sig på kryds og tværs i en krigsramt og krisefyldt global og medialiseret virkelighed, hvor kloner og originaler, sandhed og løgn ikke længere er til at skelne fra hinanden.