Der er altid digtere, der ligesom Duncan Wiese griber tilbage til klassiske tekster, og her er en række eksempler fra de senere år.
Siri Ranva Hjelm Jacobsen behandler i sin roman ”Dafnesyndromet” (2021) nymfen Dafne. Da Apollon forsøger at voldtage hende, beder hun sin far, som er en flodgud, om hjælp, og han forvandler hende til et træ. I Hjelm Jacobsens roman er der to forskellige fortolkninger af denne myte, én hvor en nymfe i skikkelse af en teenagepige forfører en ung dreng på en efterskole og forvandler ham til et træ, og i en anden fortolkning afhøres drengens mor, som viser sig at være en anden form for udødelig nymfeagtig skikkelse.
Anders Abildgaards take på den klassicistiske fortolkning er hans langdigt ”Ibis” (2016), som er skrevet oven på den romerske digter Ovids bog af samme navn. Ovid forbander Kejser Augustus, fordi han har forvist ham til en udørk nær Sortehavet. Abildgaards forbandelser er upersonlige, udtalt af et ubestemmeligt, næsten spøgelsesagtigt vi, til et du, som heller ikke føles konkret, men dog alligevel har en krop, som kan tortureres. Digtet er fuld af referencer til forbandelser gennem historien og fungerer næsten som et katalog, man kan slå op i, når man er vred på nogen.
Lea Marie Løppenthin har i flere af sine bøger skrevet i forlængelse af et mytestof. I ”Sæson” (2019) var det mor og datter-historien om Demeter og Persefone, hvor moren Demeter i raseri over, at hendes datter er blevet kidnappet af Hades, stopper årstiderne. I ”Livet går over sine bredder” (2022) er det golemfiguren, et menneskelignende væsen lavet af jord, Løppenthin tager fat i, i en roman der er befolket af både bedemænd og guder.
Harald Voetmann bruger også mytologisk og klassisk stof i mange af sine bøger, måske særligt ”Vågen” (2011), hvor Plinius, en oldgræsk encyklopædist, bliver hovedperson i et kulørt og kødeligt orgie af groteske hændelser.
Mette Moestrup har for nylig oversat den oldgræske digter Sapfo, men hun har også arbejdet med muser (og æbler) i flere af sine bøger, både ”Golden Delicious” (2002) og ”Til den smukkeste – 117 digte” (2019).