For erindringsbogen ”Alt hvad jeg ved om kærlighed” er Dolly Alderton blevet kaldt for sin generations stemme, men det er en titel, hun vægrer sig mod: ”Det er jo godt ment, men den illustrerer også, at vi ikke er villige til at tage os tid til at tale om og forstå kvinders oplevelser på samme måde, som vi gør med mænd.” (Emilie Maarbjerg Mørk: Vi har brug for en buffet af historier om, hvordan man kan være kvinde. Politiken, 2019-03-01). I forfatterskabet kommer den feministiske opmærksomhed for eksempel til udtryk i skildringen af forskellene mellem kønnene på datingmarkedet.
Genremæssigt kan Aldertons forfatterskab ses i lyset af ”Chick-lit” eller ”City girl”-litteraturen, der er kendetegnet ved at have en kvindelig hovedperson i et storbymiljø, som dyrker nattelivet, venskaber og karrieren. Hovedpersonen i ”Chick-lit”-litteraturen er altså en selvstændig og seksuelt frigjort kvinde og på den måde en kontrast til den litteraturhistoriske tradition for mere passive kvindeskikkelser. Aldertons forfatterskab beskæftiger sig ligesom ”Chick-lit” med eksistentielle følelser som rodløshed og utilstrækkelighed; følelser det moderne, uafhængige liv også rummer.
En gennemgående inspirationskilde for Alderton er egne erfaringer og historier, hun hører fra sine venner. Både ”Alt hvad jeg ved om kærlighed” og ”Spøgelser” har altså selvbiografisk indhold. I et interview forklarer hun, hvordan hun kom på idéen til tematikken omkring datingfænomenet ghosting: ”Det syntes at være noget, der skete for mange, jeg kendte, og det var derfor, jeg i første omgang blev så interesseret i at undersøge fænomenet, men også en af årsagerne til, at jeg har kunnet låne fra mange samtaler med mine venner.” (Karoline Kjær Hansen: Mænd og kvinder bliver aldrig ligestillede på datingmarkedet. Jyllands-Posten, 2021-04-24). Ligeledes siger hun i interviewet, at det er et oplagt romantema og plotmotor, fordi man bliver nysgerrig efter at finde ud af, hvad der sker.
Udover tematikker omkring venindekærlighed og millennialgenerationen, der er vokset op med medieteknologien, er et andet stort tema i forfatterskabet at blive ældre og om livet i 30’erne: ”Vi har skabt en forestilling om, at mange ting bliver nemmere, når man når til sine 30'ere. Men det er en fantasi. Der er mange relationer, som bliver som spøgelser i dit liv. Dine venner, som flytter fra byen og får børn, dine forældre, som bliver gamle og måske syge. Det er, som om ghosting indkapsler alle aspekter af livet på det tidspunkt.” (Karoline Kjær Hansen: Mænd og kvinder bliver aldrig ligestillede på datingmarkedet. Jyllands-Posten, 2021-04-24).