Genrer og tematikker

Det overnaturlige spiller en rolle i Annette Bjergfeldts forfatterskab, men det er på en underspillet måde, hvor clairvoyante klarsyn og andet uforklarligt glider ind i hverdagen hos romankaraktererne. ”Jeg kan godt lide, at tilværelsen er magisk, men det må godt være midt i Brugsen”, siger Bjergfeldt til Bogmagasinet (Eva Aagaard: Det må gerne være lidt magisk. Bogmagasinet, 2020-05-30). På den måde læner hendes fortællinger sig ind i genren magisk realisme, hvor magien bruges som greb i en ellers realistisk fortælling. Genren er især koblet til latinamerikansk litteratur og til myter og religion i Latinamerika. På den måde er det også meget passende, at ”Mr. Saitos rejsebiograf” tager sin begyndelse i et katolsk kloster i Buenos Aires. Et greb i romanen er Fabiolas Madonna-figur, som hun tager med sig, da hun og Lita må flygte ud af landet, og som bliver ved med at tabe hoved og Jesusbarn. På Upper Puffin må figuren gentagne gange limes sammen af pensionatets søn, der forelsker sig i Fabiola. Da mor og datter havner på Upper Puffin, flytter myter og tro fra den lokale egn ind i romanen. Eksempelvis genfærdet Siobhan, der trækker slimede spor efter sig om natten og lokker udsatte sjæle med sig i havet.

”Højsangen fra Palermovej” er en slægtsroman. Den fortæller en slægts historie og beskæftiger sig med, hvordan forestillinger om, hvad kærlighed er, kan gives videre fra en generation til en anden. Bjergfeldt siger: ”Nogle gange tror jeg, der ligger noget i en slægt, en erfaring, som svømmer videre gennem generationerne. Noget, man tror om kærligheden, som måske ikke er rigtigt.” (Eva Aagaard: Det må gerne være lidt magisk. Bogmagasinet, 2020-05-30). Det er det, der er på spil i ”Højsangen fra Palermovej”, hvor Esther og Olga febrilsk leder efter århundredets kærlighed – præcis som deres morfar gjorde – uvidende om hvor ondt den kærlighed også kan gøre.

Bjergfeldts forfatterskab handler også om samhørighed. Romanerne kredser om ”fællesmængden”, som Lita i ”Mr. Saitos rejsebiograf” kalder det med henvisning til det fællespunkt, der opstår, når to cirkler glider ind over hinanden. Litas fællesmængde vokser betragteligt, da hun og Fabiola lander på Upper Puffin.