Mr. Saitos rejsebiograf

Citat
”Fabiola tog sine hindbærsko af og satte dem forsigtigt ved siden af. Så røg strømperne. Vi lagde os under verdens højeste himmel og lod solen spille på vores nøgne ben. Min mor tændte en cigaret, mens vi lyttede til den nye lyd af bølgeslag. Seks medium og så den syvende bølge med sit gigantiske brus. Altid syv som i eventyrene. Imens nynnede hun Valencia, Valencia … Det skal nok gå.”
”Mr. Saitos rejsebiograf”, s. 67-68.

Annette Bjergfeldts roman ”Mr. Saitos rejsebiograf” (2023) er en fortælling med passion, tango og filmkunst som omdrejningspunkt.

Under et strømnedbrud bliver Lita undfanget på et dansegulv i Buenos Aires en aften i 1927. Hendes mor, Fabiola, er opfostret i et nonnekloster, og det er også her, Litas liv begynder. Fabiola er besat af tango og smukke sko. Hun arbejder i byens mest velansete skobutik, men under militærkuppet i 1930 må mor og datter flygte ud af Argentina. De havner på Upper Puffin – en lille ø i Nova Scotia i Canada. Her tager øboerne imod med åbne arme, og de indlogeres på pensionatet Betlehem. Lita falder hurtigt til, og Fabiola får job i Provianten, hvor hun iført røde tangosko sælger praktisk fodtøj til fiskerne.

136761781

Hvert år, når foråret kommer, får øen besøg af japanske Mr. Saito og hans rejsebiograf. Mr. Saito tager Lita og veninden Oona i lære, og filmspolerne åbner en ny verden for pigerne. ”Lyset er smukkest, når det falder på et menneske”, forklarer biografejeren. Det oplever Lita selv i mødet med fiskersønnen Elliot, og hun oplever det igen, da hun mange år senere møder Maxwell i Montreal. I mellemtiden er Mr. Saito død og har testamenteret rejsebiograf, filmudstyr og et værksted i Montreal til Lita og Oona. Filmen bliver deres levevej og et værktøj til at forstå verden med. ”Livet er en lang guirlande af enkeltbilleder, og nogen må jo sætte dem i orden. Det er blevet min mission”, funderer Lita til sidst i bogen (s. 438). Tilværelsen er en film, hun gradvist lærer at klippe selv, i takt med at hun bliver ældre.

Lita er jeg-fortæller, og fortællingen følger hendes perspektiv. I starten er fokus meget på Fabiola, men som Lita vokser op, flyttes fokus til andre vigtige personer i Litas liv. Romanen bruger effekter hentet fra filmmediet og kredser især om lyd. Fabiola kan genkende folk på deres fodtrin, øens læge har en samling af hjerteslag, han har optaget gennem livet, Oona er født døv, men får hørelsen igen og overvældes af, hvordan verden larmer. Og så er der bølgerne – dem Lita kan høre fra sit værelse på Betlehem. Romanen er inddelt i bølger frem for afsnit og bærer undertitlen ”En kærlighedshistorie i syv bølger”.

SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "Mr. Saitos rejsebiograf"