Beslægtede forfatterskaber

I sin optagethed af det sociale rum og ikke mindst alt det usagte mellem mennesker slægter Marie Aubert danske Helle Helle på, der netop i sine korte og minimalistiske romaner skildrer store følelser og konflikter neden under sin ordknappe skildring af hverdagen. Men hvor Helle Helles karakterer sjældent siger noget, der forarger i det sociale rum, driver Marie Aubert sine karakterer ud i en nærmest skamløs opførsel. Hun lader dem gøre oprør mod pænheden og insisterer på det grimme ansigt, som de også ejer.

En dansk forfatter som Stine Pilgaard interesserer sig ligeledes for de nære relationer mellem mennesker og bruger talesprog og dialog til at udtrykke, hvordan vi forstår hinanden og ikke mindst ikke forstår hinanden. I romanen ”Min mor siger” fra 2012 kæmper den kvindelige jegfortæller med forholdet til sine forældre, men også med at kunne udtrykke den smerte, hun føler ved bruddet med sin ekskæreste.

Den sproglige præcision og vægt på dialog findes også hos den norske forfatter Trude Marstein, der ligesom Marie Aubert kredser om hverdagen og de nære relationer mellem kærester og forældre og børn og undersøger, hvordan vi opfører os over for hinanden. Og det er ikke altid pænt. Ligesom Marie Aubert skildrer Trude Marstein det ubehagelige, der fejes godt ind under gulvtæppet i hverdagen, f.eks. i ”Intet at fortryde” fra 2010 og ”Hjem til mig” fra 2012. Uden at ville pege på specifikke litterære forbilleder nævner Marie Aubert i et interview Trude Marstein som en forfatter, hun læser: Trude Marstein er en forfatter jeg sætter højt. Hun ser store, eksistentielle spørgsmål i det helt almindelige, trivielle hverdagsliv, som på en måde aldrig holder op med at være interessant.” (Forfatterfredag: Marie Aubert. Rissblog, 2018-11-02. Egen oversættelse).

En anden ung norsk forfatter, Agnes Ravatn, tager i sin debutroman ”Fugletribunalet” fra 2016 udgangspunkt i skam, opbrud og identitet ligesom Marie Aubert. Efter en skandale på den nationale tv-station stikker den kvindelige jegfortæller af fra offentlighedens søgelys, og hun tager arbejde som husholderske hos en mystisk eneboer – langt fra sit tidligere liv og ikke mindst erhverv.