Forfatteren Auður Ava Ólafsdóttir er født i Reykjavik på Island i 1958. Hun er en del af en stor familie, hvor hun er den fjerde i en søskenderække på fem. I et interview har hun fortalt, at hendes rolle som den usynlige søster i en stor søskendeflok passede hende ganske fint, da hun altid har haft behov for selvstændighed. I samme interview fortæller hun, at hun i en alder af fem år lærte sig selv at tale tysk, efter at hun havde opdaget, at hendes modersmål ikke var et sprog, der blev talt af mange. (Jackie Law: Author Interview: Auður Ava Ólafsdóttir. Neverimitate, 2018-02-27).
Auður Ava Ólafsdóttir har en uddannelse i kunsthistorie fra universitetet Sorbonne i Paris. Hun har undervist i kunstteori og kunsthistorie på Islands Teaterskole og Universitetet på Island, hvor hun tidligere også har været direktør for universitetets kunstsamling.
Selvom hun allerede som otteårig fortalte sin lærer, at hun drømte om at blive forfatter, debuterede hun først i en sen alder. I 1998 udgav hun romanen ”Upphækkuð jörð”, og siden da har hun udgivet syv skønlitterære værker, hvoraf de mest populære er oversat til mere end 25 sprog, fire af dem til dansk.
I 2018 modtog hun Nordisk Råds Litteraturpris for romanen ”Ar”. I begrundelsen for tildelingen skrev juryen: ”Ör er en lille bog med et stort hjerte. Den er fuld af underfundig humor, og sproget funkler af liv. Samtidig stiller værket dybe spørgsmål om liv og død, om individet i forhold til helheden, om menneskets privilegier, rettigheder og pligter i verden. Ikke mindst pligten til at give menneskeheden lov til at udfordre mørket.” (Elisabeth Skylare: Auður Ava Ólafsdóttir fik Nordisk Råds Litteraturpris. Norden.org, 2018-10-30).
Ud over skønlitteratur har Auður Ava Ólafsdóttir skrevet fire teaterstykker samt artikler om kunst. Hun har kurateret kunstudstillinger både på Island og udenlands, blandt andet på Venedig Biennalen, og så er hun sangskriver for det islandske popband Milkywhale. Selv beskriver hun litteraturen som den ultimative frihed, hvor hun er eneansvarlig, mens hun i sit øvrige arbejde indgår i sammenhæng med andre. For at fokusere på at læse og skrive tager hun jævnligt en pause fra sociale medier. Hvis hun skal slappe af, holder hun af at gå på café i det tidsrum, hvor alle andre er på arbejde.