Genrer og tematikker

Shadi Angelina Bazeghis forfatterskab rummer udover hendes egne udgivelser også en væsentlig oversætterpraksis, hvor hun introducerer til vigtige forfatterskaber, både fra hendes fødeland Iran og fra USA og Sverige. De peger på forskellige måder på et gennemgående tema om at være outsider, ikke forstået som en måde at fravælge fællesskabet på, men snarere ikke passe ind i de kategorier, man bliver tilbudt, og derfor blive udgrænset af fællesskabet.

I sit foredrag på Vallekilde Højskole Litteraturfestival Litt Talk 2023 taler Bazeghi om netop dette. At hendes arbejde med at udvide poesiens udsigelsesposition til det flerstemmige også er et arbejde med at opløse modsætningspar i det hele taget, at selve relationen mellem subjekt og objekt, som ligger til grund for megen tænkning, skaber magtrelationer og dominans. Denne kassetænkning, hvor det hvide flertal i Danmark altid opretter en kategori med både uudtalte og udtalte forventninger til den anden, skaber altid en magtdynamik, og det er netop ved at kaste et lys på den magt, der også ligger i selve sproget, at Bazeghi forsøger at bidrage til udviskningen af disse skel. Bazeghi skriver inden for en tradition af intersektionel feminisme, hvor man altid ser på magten til at definere, hvor man samtænker feminisme med kampen mod racisme og klassekampen. Men det er også vigtigt at påpege, at Bazeghi også i sit forfatterskab insisterer på poesien som et sted, hvor denne slags tanker udspiller sig og måske endda udspiller sig bedst. Fordi poesien ikke er et rent sted, men et sted, hvor det hele er indfiltret i hinanden, designertasker, privilegier, racisme, morbærfigner, månelys, fuglevinger, klassekamp osv.

Bazeghi bygger i sine bøger en kompleks digtmaskine, der kan holde fast på mange forskelligartede udsagn. Det kan man se, når man slår op i noteapparatet, hvor der henvises til både persiske popsange, avisklummer og filosoffer og forfattere. Poesien er mangeartet, farverig og højlydt hos Bazeghi. Det ser man også, når der sømløst skiftes mellem persisk, svensk, engelsk og dansk i digtene. Eksilerfaringen er et gennemgående tema for hendes tekster, ligesom krigen er det, og kærligheden. Og de tre ting har det tilfælles, at de har at gøre med selve livet, ligesom Bazeghis digte.