Kasse 19

Citat
”[M]en jeg havde ikke ondt af ham længere, jeg havde ondt af min bog. Den lå bare dér på baren, helt overflødig – han havde ikke engang bladret i den. […] Det så jeg, jeg så det hver gang jeg kiggede på den – den kunne lige så godt ikke have været der. Ja, min bog havde ikke ændret noget som helst, og som aftenen skred frem, fik det mig til at føle mig mere og mere mut og løsrevet fra alt andet.”
”Kasse 19”, s. 137.

Claire-Louise Bennetts anden bog ”Checkout 19” (2021. ”Kasse 19”, 2022) er også en roman om en kvinde, der forsvinder. Eller måske snarere, en kvinde som vedblivende i sit liv forsvinder imellem siderne på de bøger, hun læser. Vi følger en ung kvinde fra folkeskolealderen op i hendes voksne liv, og ligesom i debuten ”Dam” har vi at gøre med en roman, hvor vi som læsere er langt inde i bevidstheden på vores hovedperson. Bennett skriver med en sær elegance, som både er hård og smuk, effektiv og ornamenteret. Der er også en mærkelig blanding af intimitet og distance.

Selvom vi er langt med inde i hovedet på hovedpersonen, opfører hun sig ikke altid, som vi forventer. Efter en voldtægt kommer hovedpersonen hurtigt videre, mens mange sider kan blive brugt på nogle blomster, som en mand taber fra bagagebæreren på sin cykel før de, blomsterne, bliver kørt over af en bil.

62731281

De små ting kan være hjerteskærende nært beskrevet, mens de større ting ligesom bliver spolet hen over. Selvom det ikke spiller hovedrollen, er det alligevel tydeligt, hvor meget vold mod kvinder, som bliver udøvet af mænd i Bennetts bøger. Volden er der bare, som et dystert vilkår. Også når en kæreste bliver så jaloux på hovedpersonens forhold til det manuskript, hun skriver til, at han river det i stykker.

For en roman, som på mange måder handler om, hvordan en forfatter bliver til, er det bemærkelsesværdigt, at hovedpersonen slet ikke virker til at være interesseret i at fortolke sin egen oplevelse, eller i at lave et sammenhængende narrativ. Alligevel bliver det et spændende og medrivende selvportræt, der i lige så høj grad handler om, hvordan man portrætterer. Bennetts stil er ligesom i debuten meget intrikat, men der er kommet flere dimensioner på. Den foregår over længere tid og inkluderer flere domæner i hendes skrift. Bl.a. får det et klasseperspektiv at beskæftige sig med litteratur, når man kommer fra en familie, som ikke gør det og ikke tilskriver litteraturen værdi. Så bliver litteraturens værdi noget, man skal kæmpe for at bevise.

SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "Kasse 19"