Genrer og tematikker

Ditte Holm Bro debuterede som lyriker og har siden hen skrevet to romaner og bidraget med et essay om p-piller i antologien ”Afbrydelser”. Allerede i digtværket ”Cirkler” afslører forfatteren sin forkærlighed for at pille ved forudindtagne ideer og ideosynkrasier, og at skabe opmærksomhed på sproget og dets udsagn ved for eksempel at sætte kendte vendinger og begreber i overraskende sammenhænge og ved enkle greb som at bruge en gammeldags stavemåde eller at indføje en versal midt i et ord. I ”Hver gang du trækker vejret, indånder du støvet fra vores knogler” bruger hun sin særlige sproglige affinitet til at lukke læserne helt ind i husmødrenes sjæl, så man føler og forstår deres stavnsbånd, frustrationer og længsler.

En helt central tematik i Holm Bros forfatterskab er pigers og kvinders livsvilkår. I ”Hver gang du trækker vejret, indånder du støvet fra vores knogler” formår Ditte Holm Bro via sanselige og intense stemningsskift at invitere læseren ind i Valborgs flossede nerver og følelse af utilstrækkelighed og Johannes frustrationer over hendes stive og kedelige mand. I ”Fladland” er det overgangen mellem barndom og voksenliv, der sættes i scene via tween-pigen Sally. Igennem hendes blik tematiseres den spirende seksualitet og hendes forsøg på at sætte verden i system, ligesom Sally har et skarpt blik for de kasser, hun selv forventes at passe ned i.

I begge romaner fremstilles familien som et sted, hvor karaktererne først og fremmest er alene, og hvor det nære fællesskab mest af alt er en kvælende lænke. Som en kontrast hertil fremstilles kærligheden mellem kvinder. I ”Hver gang du trækker vejret, indånder du støvet fra vores knogler” optræder Valborgs ungdomskærlighed fra efterskolen i periferien, Bodil, og i ”Fladland” eksperimenterer Sally godt nok seksuelt med drengene, men det er Ester, der vinder hendes hjerte. I begge romaner får kærligheden mellem kvinder et lokkende skær af noget smukt og ligeværdigt, hvilket står i modsætning til hovedpersonernes erfaringer med grænseoverskridende, undertrykkende og uforstående mænd.

I ”Fladland” berøres også emnet sindets ligevægt, og hvor nemt man kan komme ud af balance. Blandt andet mener Sallys forældre, at hun er for følsom, veninden har en spirende spiseforstyrrelse, præstesønnen begår selvmord, og mormoren rammes pludseligt af et delirium.