portræt af Ditte Holm Bro
Foto: Daniel Hjort

Ditte Holm Bro

Cand.mag. Karina Søby Gulmann, oktober 2023. Blå bog og bibliografi opdateret april 2025.
Top image group
portræt af Ditte Holm Bro
Foto: Daniel Hjort

Ditte Holm Bro skriver realistisk, aktivistisk litteratur, der sætter pige- og kvindeliv i centrum og udfordrer fasttømrede forestillinger om familieliv og identitet. Med sin poetiske og inciterende skrift formår hun i ”Hver gang du trækker vejret, indånder du støvet fra vores knogler” at skabe skønhed og drama i det stillestående husmoderliv anno 1950’erne, og at sætte lup på kernefamiliens kvælende greb om kvinden og moren. Også i debutromanen ”Fladland”, der har teenagelivet i centrum, har Ditte Holm Bro et skarpt blik for undertrykkende mekanismer, rigide roller og fastlåste forventninger.

140304964

Blå bog

Født: 11. april 1985, Ulfborg i Vestjylland.

Uddannelse: BA i Musikvidenskab på Københavns Universitet (2010), Skrivekunstakademiet i Bergen (2013), Cand.mag. i Moderne Kultur- og formidling på Københavns Universitet (2014), Litterär Gestaltning i Göteborg (2016)

Debut: Fladland. Kronstork, 2021. Roman.

Litteraturpriser: Kritikersalonens Favorit (2021).

Seneste udgivelse: Eva & Jeanne. Lindhardt & Ringhof, 2025. Roman.

Inspiration: Herta Müller, Rainer Maria Rilke, Virginia Woolf, Shirley Jackson, Bernadette Meyer, Sylvia Plath, Tove Ditlevsen, Ingeborg Bachmann, J.P. Jacobsen og Inger Christensen.

 

DR-program, hvor en fokusgruppe diskuterer Ditte Holm Bros debutroman ”Fladland”, imens forfatteren kigger hemmeligt med og fortæller om romanen undervejs.

https://www.dr.dk/drtv/se/fokusgruppen_-ditte-holm-bro_271544

Artikel type
voksne

Baggrund

”For Valborg kan kærligheden aldrig være selvfølgelig, den kan ikke løsrives fra den afhængighed, hun står i, hun er bundet til Aksel på hænder og fødder, og det er ikke hans skyld heller, det er sådan, det er at være kvinde. En stor umulig ting, en varm kartoffel i munden.”
”Hver gang du trækker vejret, indånder du støvet fra vores knogler”, side 184.

Ditte Holm Bro kom til verden den 11. april 1985 i Ulfborg i Vestjylland og trådte sine barnesko i den jyske muld. Hun er sproglig student fra Holstebro Gymnasium og flyttede efterfølgende til København for at studere. I 2010 blev hun bachelor i Musikvidenskab, hvorefter hun startede på kandidatuddannelsen i Moderne Kultur- og formidling, men undervejs i kandidaten lod hun sine litterære drømme folde sig ud og drog til Bergen, hvor hun gik på Skrivekunstakademiet fra 2012-13. Da kandidaten i Moderne Kultur var afsluttet i 2014, fortsatte hun i det litterære spor og gik på Litterär Gestaltning i Göteborg. Om sine ophold på de nordiske forfatterskoler fortæller hun: ”Det var meget vigtigt for mig at være i Bergen. Det var første gang, jeg tog det alvorligt, at jeg skrev og gerne ville skrive. Litterär Gestaltning er en nordisk forfatterskole, hvor folk kommer fra Norge, Sverige og Danmark. Det var af stor betydning at få lov at møde de andre nordiske forfattere og opleve den litterære tradition, de kom til skriften med. Det var en gave at befinde sig i hinandens mange sprog og samtidig prøve at finde frem til sit eget.” (Karina Søby Gulmann: Mailinterview med Ditte Holm Bro, september 2023). 

Imens Ditte Holm Bro gik på Skrivekunstakademiet i Bergen, begyndte hun at skrive på det, der skulle blive hendes debutroman ”Fladland”. Ideen var egentlig at skrive om fjeldet og den storslåede norske natur, men hjemstavnen blev ved at trænge sig på med de endeløse marker og den gigantiske himmel. I mellemtiden kom et andet værk til verden, nemlig det grafiske digtværk ”Cirkler”, der udkom i 2013.

Sideløbende med sit forfatterskab arbejder Ditte Holm Bro som oversætter og har været med til at introducere forfattere som norske Mona Høving, den irakiskfødte svenske forfatter Iman Mohammed og amerikanerne Adrienne Rich og Anne Boyer til et dansk publikum. Om sit oversætterarbejde fortæller hun: ”Det, jeg har oversat, har været drevet af lyst og ønsket om at introducere vigtige forfatterskaber for danske læsere. Det er meget særligt at få lov at opholde sig så tæt på en stemme så længe og så grundigt, og ofte har jeg oversat sammen med kollegaer, så oversættelsesarbejdet har også været et sted at mødes og være fælles om tekster og litteratur.” (Mailinterview med Ditte Holm Bro, september 2023). 

Ditte Holm Bro er i dag bosat i København.

Cirkler

”Findes der nogen mere
objektiv end dig
må det nødvendigvis vaere
mig”
”Cirkler”.

Ditte Holm Bros ”Cirkler” fra 2013 er både en bog og en nøglering! Værket består af 60 sider (det vil sige 120 beskrevne sider) på størrelse med små visitkort, der er knyttet sammen af en ring i det øverste venstre hjørne. Det grafiske udtryk er helt afgørende for værkets udtryk og er inspireret af et japansk koncept, der kaldes ANKI-kort. Anki betyder ”at huske”, og i Japan bliver små lignende bøger brugt til at øve og lære nyt – som oftest et pensum, årstal, historiske fakta med videre. I Ditte Holm Bros udgave er fakta erstattet af små korte tekster, der har det gennemgående træk, at de ryster lidt op i forudfattede ideer og faste udtryk. Hver side består af korte sætninger. Ofte er de formet som aforismer – korte og overraskende udtryk som for eksempel ”Søvnen er åben for input” eller ”Overalt sidder fotograFier/som nogen burde ta”. Andre sætninger er imperativer så som ”vend ansigtet mod/velFærdsstaten/fem gange dagligt”.

Tematisk beskæftiger ”Cirkler” sig med emner som krop, velfærdsstat, krig, kærlighed og storbyliv.

Genremæssigt placerer ”Cirkler” sig indenfor lyrikkens domæne, hvilket også understøttes af den måde, Ditte Holm Bro leger med sætningskonstruktioner og ordenes placering på siderne. Et andet grafisk greb, hun benytter, er at skabe opmærksomhed om enkelte ord og bogstaver. For eksempel er ’æ’ skrevet som ’ae’, hvilket giver indtryk af, at det er gammel visdom, der udtrykkes. Andre gange optræder enkelte bogstaver som versaler midt i et ord, hvilket er med til at henlede læserens opmærksomhed på ordet. Ikke mindst bliver bogstavet ’F’ ofte fremhævet i teksterne. Måske som en henvisning til Fluxus-bevægelsen, som også danner klangbund i værket med sin optagethed af det interdisciplinære, og ikke mindst til en af de centrale kunstnere i bevægelsen, John Cage og hans ideer om, at værker skal være åbne og uden en egentlig slutning, samt at værker skal forstås i deres interaktion mellem kunstneren og publikum. I forlængelse heraf henviser titlen i øvrigt til, at teksterne indgår i en ’cirkel’, eller ’ring’. Der er ikke nogen egentlig begyndelse og slutning, men de kan læses vilkårligt og uafhængigt af hinanden. Tilsvarende er teksterne ofte åbne – som korte udbrud uden egentlig hverken begyndelse eller slutning.