Aktuelt værk: Kunsten at spejle et æg

Citat
”Hvad fanden tænker du på, dreng?” havde hun råbt, så snart de kom hjem. ”Ved du, hvad der sker, hvis nogen fra kommunen finder ud af, du er alene hjemme, hva’? Så bliver du taget, gør du. Vil du gerne fjernes? Vil du gerne bo på børnehjem og aldrig se din mor igen? For så skal du bare gøre det her en gang til. Kommunen tror ikke på, at unge mødre kan finde ud af passe deres unger, så de fjerner dem for et godt ord.”
”Kunsten at spejle et æg” s. 78.

Kim Andrea Brofeldts andet værk, ”Kunsten at spejle et æg” fra 2025, er på samme måde som hendes debutroman opbygget som et puslespil, hvor brikkerne samles via forskellige spor.

I første spor rammes hovedpersonen Troels en morgen af en blodprop i hjernen. Han er skilt fra børnenes mor, Maria, der er rejst til Dubai for at arbejde i et år, og bor alene med sine to halvstore børn. Nu kan han end ikke klare små praktiske opgaver som at spejle et æg og lave kaffe. Hans børn bliver bange for, at de må flytte ud til Dubai til deres mor og lægger sammen med Troels en plan om at hemmeligholde blodproppen for hende. Det er kun muligt, fordi gode venner og en bror varmt og forstående slår ring om Troels og hans børn og generøst hjælper med at få hverdagen til at fungere.

140991171

I et andet spor fortæller Troels, hvordan Maria forvandlede hans verden ved at give ham en familie og et ståsted. Han elsker hende stadig, men de har fjernet sig fra hinanden, bl.a. fordi han altid er så lukket omkring sine følelser og sin fortid. Med blodproppen ramler dog den pæne facade som Troels har bygget op.

I det tredje spor i romanen ser Troels tilbage på sin barndom og ungdom, og det viser sig snart, at han har mange løgne at holde styr på. Bedraget er blevet sværere at opretholde, nu hvor han er syg, og måske har han heller ikke lyst til at lyve mere. Skridt for skridt samler han mod til at se tilbage, og imens heler hans hjerne. Men tør han bryde illusionen om den gode og altid kontrollerede far og ægtemand, som aldrig viser vrede?

”Kunsten at spejle et æg” indeholder ikke samme magiske elementer som i debuten. Stilen er mere socialrealistisk, og plottets motor til gengæld kraftigere. Scenerne fra fortiden er skrevet i en rå og usentimental stil i stærk kontrast til nutidsscenerne, hvor Troels’ heling skildres rørende og varmt og med en solid portion humor. Under det letflydende sprog er der mange store temaer på spil, bl.a. om viljen til at turde stå ved sig selv og om det mørke og lys, vi alle har i os.