Omrids

Citat
”Min erfaring er at malere er meget mindre konventionelle end forfattere. Forfattere har brug for at gemme sig i den borgerlige tilværelse, ligesom tæger har brug for at gemme sig i et dyrs pels: Jo dybere de har gravet sig ned, jo bedre. Jeg tror ikke på hendes maler, siger han, der står og smører børnenes skolemad i sit smarte tyske køkken mens hun fantaserer om sex med et ungt, muskuløst androgynt væsen i læderjakke.”

”Omrids”, s. 101.

I Rachel Cusks ”Outline” fra 2014 (”Omrids”, 2019) er forfatteren Faye på vej til Athen. Hun falder i snak med sin sidemand, der i løbet af flyveturen fortæller hende om et liv, der er blevet fordelt mellem Grækenland og London, om sine tre forliste ægteskaber, børnene, der mistrives. I Athen installeres Faye i en lejlighed, hun har lånt, og hun mødes med forfatterkolleger og de studerende, hun skal undervise i løbet af sommerugerne. Hun mødes og drikker kaffe med Ryan, en amerikansk forfatterkollega, der er blevet familiefar og længes efter vildskab og de mørkhårede, græske kvinder, hun drikker vin med en gammel desillusioneret ven, der har startet et lille forlag og som er misundelig på nogle af sine forfatterkolleger, der klarer sig bedre, og hun tager ud at sejle med ”sidemanden”, som hun bliver ved at kalde den græske mand fra flyveturen.

46561848

Igennem Faye får vi alle disse livshistorier, men vi får også en fornemmelse af Faye selv og et nyligt brud eller en skilsmisse, der ligger og lurer i baggrunden. Vi får at vide, at Faye har to unge sønner, en mand, hun er separeret fra og at hun det meste af tiden bor alene. Andet får vi ikke at vide, men vi begynder at ane Faye gennem dialogerne med de andre. Faye bliver en slags filter for de mennesker, der betror hende deres historier og dybeste hemmeligheder, og på den måde kommer konturerne af Faye selv til syne. Ikke bare for os som læsere, men også efterhånden for Faye, fortælleren, selv.

Da Faye skal forlade Athen igen, sidder den nye lejer, den engelske dramatiker Anne, og spiser honning med en ske i hendes køkken. Hun beskriver en samtale, hun havde med sin sidemand i flyet dertil: ”Mens han talte, begyndte hun at se sig selv som en form, et omrids, med alle detaljerne udenom fyldt ud, mens selve formen forblev tom.” (s. 246).

”Omrids” er den første roman i den trilogi, der alle har forfatteren Faye som omdrejningspunkt. De andre to hedder ”Transit”, (”Transit”, 2019) og ”Kudos” (2018).