Hernan Diaz er en af tidens store amerikanske samtidsforfattere, der skriver om den vestlige verdens udfordringer set fra et historisk perspektiv. Han kan sammenlignes med forfattere som Jonathan Franzen, Jennifer Egan og Paul Auster, der også forholder sig til ”den amerikanske drøm” på forskellig vis i romaner – og for Austers vedkommende også i essays. Senest i essayet ”Nationens blod”, der handler om den amerikanske våbenindustri med rødder tilbage i western-livsstilen.
Et andet beslægtet forfatterskab, som det er oplagt at nævne, er John Williams, der har skrevet bestsellerne ”Stoner” og ”Butcher’s Crossing”. Specielt den sidstnævnte er en decideret western-roman, der foregår i samme tidsperiode som ”I det fjerne” – slutningen af det 19. århundrede – hvor USA stadig var et stort uopdaget kontinent. I ”Butcher’s Crossing” tilslutter Andrew sig en ekspedition af mænd, der skal sælge skind fra bisonokser i et fattigt, forskelligt og naturmæssigt barskt USA. Og ligesom Håkon i ”I det fjerne” bliver Andrew presset som menneske på både sine værdier og sin udholdenhed. Hvor Diaz forholder sig konstruktivistisk og litterært over for genren, er John Williams’ roman fra 1960 mere loyal mod sit stof.
Diaz fortæller i et interview, at han, i forbindelse med bogen, gjorde en dyd ud af at vide så lidt som muligt om den del af USA, som Håkon skulle rejse tværs over. ”Jeg tror, jeg har set en bøffel engang i zoologisk have, og har gjort det til en ting netop ikke at kende til de steder, hvor romanen foregår. Det var vigtigt for mig, at det hele var imaginært, at landskaberne og menneskene og situationerne så vidt muligt var rent litterære og fri for enhver reference eller forankring i virkeligheden.” (Joel Pinckney: Feeling Foreign: An interview med Hernan Diaz. The Paris Review, 2017-10-10. Egen oversættelse).