Hernan Diaz’ roman ”Trust”, 2022 (”Tillid”, 2022) er umiddelbart en fortælling om et berømt, men reserveret ægtepar fra den absolutte økonomiske overklasse, der har tjent store penge på børshandel på Wall Street. Historierne og sladderen om Helen og Benjamin florerer blandt newyorkerne, og alle spekulerer på, hvem de er, og hvordan de mange penge har formet deres liv, ægteskab og forhold til verden.
Ægteskabet og kærligheden imellem de to er på forhånd formålsbestemt: ”Afhængigt af om hans ensomhed var selvvalgt, ville han enten ignorere hende eller være taknemlig for den livsledsager, hun ville forsøge at blive ham. Uanset hvad var hun ikke i tvivl om, at det ville lykkes hende at påvirke sin ægtemand og opnå den uafhængighed, hun sådan længtes efter.” (s. 65).
62824808
Ægteskabet mellem Helen og Benjamin er også en pagt mellem to mennesker, der har brug for en høj grad af individuel frihed: ”De havde begge glubske hjerner (det vil sige smidige, hurtige og altædende) og tog hurtigt ved lære.” (s. 77). Hvor Helen udfolder sin interesse for litteratur og klassisk musik, forsvinder Benjamin ind i sit arbejde i finansverdenen. Beundringen over den andens intellektuelle overskud er selve limen i ægteskabet i bogens første del, hvor fortællingens troværdighed endnu ikke er sat på prøve. I takt med, at formen går i opløsning - og bogstaveligt talt ender i ufærdige sætninger - krakelerer tilliden mellem dem også.
”Tillid” rummer også en roman i romanen: I 30’erne udkommer en roman om finansgeniet og hans hustru, som hele byen læser for at vide mere om det gådefulde ægtepar. Men der findes flere udlægninger af myten om deres liv, og som læser føres man gennem fire forskelligartede dokumenter, der hver især føjer et nyt lag til historien i jagten på sandheden. Eller en udlægning af sandheden. Gennem læsningen afdækkes flere perspektiver på finansverdenen, Wall Street-magnaten og det højtprofilerede ægteskab, og man må undervejs spørge sig selv, om man har tillid til det, man læser.
Udover at være en roman om rigdom, magt, bedrag, kærlighed og klasseskel, er det også en roman om at konstruere historier. En psykisk lidelse bliver for eksempel til en kræftsygdom, fordi det skaber mere medfølelse og medlidenhed fra læserens side, går det op for en undervejs i læsningen.