Beslægtede forfatterskaber

I et litteraturhistorisk perspektiv kan man knytte Anne Marie Ejrnæs’ skrivestil til impressionismen, som danske forfattere tager til sig i slutningen af 1800-tallet. Det ses blandt andet hos Herman Bang, hvis mindelegat Ejrnæs modtog i 1991. De fintfølende og sanselige beskrivelser af omverdenen er et særkende hos Bang som hos Ejrnæs, og de er en metode til at give et indblik i bevidstheden hos nogle karakterer, hvis drifter, tanker og følelser er begrænset af den tid de lever i, der gør det vanskeligt for dem at udfolde sig frit – de såkaldt stille eksistenser. Et af de mest kendte værker med denne tematik er hos Bang nok ”Ved vejen” (1886). Hos Ejrnæs lykkes det kvinderne noget bedre at udfolde deres drifter og behov, som Thomasine Gyllembourg i ”Som svalen”, men det sker på trods af en tid, hvor kvindens primære rolle er i hjemmet som hustru og moder. 

I en nutidig sammenhæng kan man nævne Maria Hellebergs forfatterskab, som en populærkulturel pendant til Ejrnæs’ historiske romaner, som udover ”Som svalen” og novellesamlingen ”Sent” tæller blandt andet ”Kvindernes nat” og ”At få form”. Maria Helleberg har også oftest kvinder som hovedkarakterer i sine romaner, og mange af dem bygger på historiske personer som for eksempel dronning Caroline Mathilde, Kamma Rahbek og Thomasine Gyllembourg, som Anne Marie Ejrnæs jo netop også giver et portræt af i sin roman ”Som svalen”. Både Ejrnæs og Helleberg har fokus på kønsproblematikker, og ofte som de udfolder sig i intellektuelle miljøer. De historiske perioder eller miljøer deres romaner foregår i, er ofte karakteriseret ved kvindekønnets begrænsede udfoldelsesmuligheder. Gennem deres romaner giver Ejrnæs og Helleberg på hver sin vis stemme til disse tiders kvinder, og de får dem fremstillet som både intellektuelt reflekterende, sansende og erotisk bevidste individer. Fælles for de to forfatterinder er også, at der ligger et stort researcharbejde til grund for deres romaner, så de kan gengive de historiske perioder nøjagtigt og med stor stoflighed.