Sindstequila

Citat
”Alt blodet stiger op til mit ansigt. En stemme skriger, at jeg skal flygte. Men hvis jeg flygter, kan de frit tale om mig bag min ryg. Så hellere blive og lade dem bagtale mig, mens jeg er her. Det her er min chance for at blive en del af deres gruppe. Når først jeg er en del af den, skal alting nok blive bedre.”
”Sindstequila”, s. 46.

Et billede er omdrejningspunkt for Sofie Riis Endahls debutroman ”Sindstequila” fra 2017. Anne er ny elev på et nordsjællandsk gymnasium og havner til en fest i en bodytequila, som nogen tager et billede af og deler i en gruppechat. Snart florerer billedet på Facebook, og folk kommenterer løs. Anne er outsideren og drengen, hun har lavet bodytequilaen med, er en af skolens populære fyre, så billedet bliver genstand for stor morskab. Men Anne synes ikke, det er spor sjovt.

53746543

”Sindstequila” er fortalt fra to synsvinkler i jeg-form: Anne, der er tilflytter og prøver at finde ståsted i sit nye miljø og Rei, der er del af den pigegruppe, Anne forsøger at passe ind i. Annes forældre er skilt, og hun har boet i Ringkøbing med moren, der nu er rejst til Dubai med sit arbejde. Hun er derfor flyttet ind hos sin far, farens mand og sin tvillingebror Jesper på Sjælland. Jesper går på samme gymnasium som Anne og ser, at hun har det svært, men Anne har svært ved at lukke ham ind. Hun åbner op over for Rei om sit savn over livet i Ringkøbing og ekskæresten Peter, som hun har svært ved at slippe.

Rei på sin side kæmper også med at passe ind i den sexfikserede pigegruppe. Hun udvikler et forhold til Jesper, men er fuld af angst over for det krav om sex, som hun føler følger med, og som pigegruppen presser hende til at indfri. På den anden side er hun også angst for at stå alene uden veninder, og det går ud over Anne, som hun undlader at tage i forsvar, da pigegruppen kører på billedet og holder Anne udenfor.

Annes bodytequila-billede bliver et symbol på, hvilken magt de sociale medier kan have over unges liv. Intime billeder taget i fuldskab, som bliver allemandseje, når de bliver delt og havner steder, hvor de potentielt kan ligge for altid. Sofie Riis Endahl sætter dermed fokus på, hvordan billeddelingen skubber til grænserne for, hvad man forventes at acceptere for at passe ind. Anne tror, at hun er problemet, fordi hun ikke kan acceptere billedet. Rei tror, at pigerne kun vil acceptere hende, hvis hun opfylder deres krav til sex.