Genrer og tematikker

Per Gammelgaards romaner kan indskrives under genren socialrealistiske kollektivromaner. Der er et stort persongalleri, hvis gøren og laden flettes sammen, og fortællingen udfolder sig typisk over et helt levet liv. Scenen er sat i provinsen, hvor forfatteren også selv har slået sine rødder og stadig bor, og det er da også tydeligt, at forfatteren har ladet sig inspirere af sit eget liv.

Gammelgaards romanpersoner har alle det til fælles, at de har svært ved at undslippe de lig, de har i lasten, også selvom de ihærdigt forsøger. For i provinsen husker man, og man dømmer, og her er ingen for fine til at rende med sladder. 

Gammelgaard tager fat på emner som kærlighed, venskab og ensomhed. Relationer mellem mennesker er en ukontrollerbar størrelse, og kærligheden har indimellem svære vilkår for hans romanpersoner. Ofte bliver den ikke gengældt, men bliver i stedet beskrevet som et uforløst begær. Men der er også lys i mørket, for indimellem opstår gode relationer, når karaktererne mindst venter det. Eksempelvis i ”Dør mod dør”, hvor flygtningen Yasir sætter den tidligere vognmand Hr. Krumbaks liv i et nyt perspektiv, i takt med at de to udvikler et umage venskab. Eller i relationen mellem tilflytteren Janis og den fastgroede købmandskone Marianne i ”Sådan som vi elsker”.

For flere af romanfigurerne har den manglende faderfigur en afgørende betydning. Drengen Tobias, hvis historie foldes ud i ”Englekrøller”, har aldrig kendt sin far, og romanen igennem leder han efter en faderfigur, der kan erstatte den tomme plads. Da han også mister sin mor, bliver det meget tydeligt, hvilken betydning et trygt hjem og vores forældre har for opbyggelsen af en stabil tilværelse. Også i ”Sådan som vi elsker” har de fleste af karaktererne det til fælles, at de enten er blevet svigtet eller har mistet deres far. Alle er de på den ene eller anden måde mærket af det svigt eller det tab, der er forbundet hertil. For landmanden Anton har barndommen med en tyran af en far givet så voldsomme ar på sjælen, at både han og læseren ånder lettet op, da faderen falder død om i stalden efter et hjertestop.