per gammelgaard
Foto: Mogens Pilgaard

Per Gammelgaard

journalist Michelle Mølgaard Andersen, Bureauet. Juni 2018.
Top image group
per gammelgaard
Foto: Mogens Pilgaard

Indledning

Relationer mellem mennesker og livet i provinsen er hovedtemaerne i Per Gammelgaards forfatterskab. Alle har vi skeletter i skabet, som ikke kan undgå at påvirke vores liv og relationer, selvom vi ønsker det modsatte. Særligt i provinsen er det svært at undslippe sin fortid, da alle her kender alle, og sladderen livligt går over hækken eller hos den lokale købmand. Sproget er minimalistisk, og hver en sætning er nøje afmålt i Gammelgaards omfangsrige forfatterskab. 

54021615

Blå bog

Født: 28. juni 1948 i Ormslev.

Uddannelse: Bibliotekar, Danmarks Biblioteksskole, 1973.

Debut: Min mormor og John Coltrane. Attika, 1972.

Litteraturpriser: Ingen kendte.  

Seneste udgivelse: Dør om dør. Jensen & Dalgaard, 2018.

Inspiration: H.C. Andersen, Thomas Mann, Christopher Isherwood, Albert Dam, Sophus Claussen og Tarjei Vesaas.

Artikel type
voksne

Baggrund

”Jeg ved ikke, om jeg elsker eller hader den mand. Somme tider vel det ene, til andre tider måske det andet. Hvorfor kan han ikke sætte sig ind i hvor trist en barndom jeg har haft? De andre, mine kammerater, havde en far, det var en selvfølge, men jeg var tolv år, før sandheden gik op for mig, og jeg holdt op med at drømme om ham.”

”Sådan som vi elsker”, s. 20.

Per Gammelgaard er født 28. juni 1948. Han er opvokset i Ormslev ved Aarhus, hvor hans far drev en købmandsforretning. Det lå ikke kortene, at han skulle blive forfatter. Hans far håbede, at sønnen ville gå i hans fodspor, mens den unge Per dengang drømte om en karriere inden for musik. På sin hjemmeside fortæller forfatteren: ”Jeg var vild med musik, købte plader, lavede hitlister, opfandt OKR, Ormslev Købmandshandels Reklameradio, og fik lov til at besøge Jørn Hjorting. Jeg ville være sanger, entertainer, og satte plakater op rundt omkring i landsbyen: Stor underholdning i Per Gammel-gaards gård!” (Per Gammelgaard: Biografi. www.pgammelgaard.dk). Det blev da også til en enkelt optræden i Tivoli Friheden, før den unge Pers stemme gik i overgang, og han måtte indstille sin karriere som sanger.

Det var Johannes V. Jensens bog ”Den lange rejse”, der ansporede Per Gammelgaards interesse for litteratur. Bogen fik han udleveret af en lærer i realskolen. Efter realskolen havde han forskellige småjobs, blandt andet på Ormslev Kvartsværk og hos DR’s provinsafdeling, inden han startede på Krogerup Højskole. Det tog ham to år på aftenskole at få den studentereksamen, der gav ham adgang til Biblioteksskolen i København, hvorfra han blev uddannet i 1973. Vejen til den 4-årige uddannelse på Danmarks Biblioteksskole beskriver Gammelgaard således på sin hjemmeside: ”Det lyder måske, som om vejen var let. Men det var den ikke. Kun med nød og næppe kom jeg i realen. Og på Vestergårsskolen i Viby blev enhver lyst slået i stykker af nøjeregnende, ondskabsfulde lærere. Det gjaldt om at holde ud. Det gjaldt om at komme væk.” (Per Gammelgaard: Biografi. www.pgammelgaard.dk). På Biblioteksskolen viste Gammelgaard for første gang sine digte til en lærer, og responsen var, at de slet ikke var så ringe endda. Han debuterede som forfatter i 1972 med digtsamlingen ”Min mormor og John Coltrane”. Herefter fulgte flere digtsamlinger, inden han i 1982 udgav sin første roman: ”Er du hjemme Johanne?”. Siden dengang har han skrevet mere end hundrede bøger til både børn og voksne. I et interview med magasinet ”Overgrunden” har Gammelgaard udtalt, at han ikke finder en genre finere end en anden, og at han finder det stimulerende at kunne skifte genre indimellem.

Per Gammelgaard bor i dag i Frederikshavn, hvor han ud over at skrive bøger arbejder som bibliotekar. Selv kalder han, derfra hvor han skriver for ”et ståsted med udkig ud i verden”. (Brian Stevn: En underlig fisk. Overgrunden – et anderledes bogkatalog, efteråret 2017).

Per Gammelgaard har modtaget Statens Kunstfonds legat 14 gange i årene 1974-2017. Derudover modtog han i 2011 Statens Kunstråds skønlitterære pulje.

Den frie købmands søn

”Elvis Presley sang, kyssede og dansede sig gennem den ene Hollywood-film efter den anden, og pigerne besvimede i biografsalene. Hvad havde Elvis, som ejeren af Grammofonbladet og Ormslev Købmandshandels Reklameradio, Frank Nygaard, ikke havde? Svaret var enkelt. Han havde ALT!”

”Den frie købmands søn”, s. 35-36.

I ”Den frie købmands søn – Ormslev saga” (2010) befinder vi os i Per Gammelgaards barndomsby Ormslev i slutningen af 1960’erne. Romanen handler om den unge Frank Nygaard og hans opvækst i byen. Frank hjælper til i sin fars købmandsbutik, både med de traditionelle opgaver og som spion hos den konkurrerende brugsbestyrer. Konkurrenten har indført selvbetjening, men Franks far holder stædigt fast i, at personlig betjening er det, kunderne helst vil have. Franks far bliver af Frank konsekvent omtalt som ”Købmanden”, mens Frank anser sig selv som hans slave.

Frank har da heller ingen ambitioner om at skulle overtage faderens erhverv. Hans hjerte brænder i stedet for musik. Frank laver sin egen reklameradio i butikken, og så er han redaktør på sit eget tidsskrift, Grammofonbladet, hvor han passioneret skriver om tidens toner. Øverst på Franks personlige hitliste ligger Elvis Presley, musikkens konge med det sorte vandkæmmede hår og en stemme så blød som en flødeskumskage. Frank drømmer om at gå i sit idols fodspor, men det bliver kun til en enkelt optræden i Tivoli Friheden under kunstnernavnet ”Frankie New”, inden hans stemme går i overgang, og der bliver sat et afsluttende punktum for hans sangkarriere. Der skal dog mere til at slå Frank Nygaard ud af kurs. Han opsøger chefredaktøren på Århus Stiftstidende, og får ham overtalt til at give ham et job som musikskribent.

28427301

Byens skæve eksistenser spiller en central rolle i fortællingen. Eksempelvis vanskabningen Knable Gable, hvis forældre er to småtbegavede søskende, eller fantasten Kejser Wilhelm, hvis mund står åbent fra morgen til aften. Frank befinder sig på et stadie mellem barn og voksen, og vi oplever derfor disse personer gennem Franks fabulerende betragtninger, hvor han ikke altid har opfanget, hvad der i virkeligheden er på spil i de voksnes verden. Især ikke når det kommer til forholdet mellem mænd og kvinder.

Mellem afsnittene finder man fotografier af forfatteren selv som barn, udklip fra Grammofonbladet, hvor Gammelgaard står som ansvarshavende redaktør, en reklame med Franks favoritsodavand af mærket Majami og en masse fotos af virkelighedens Ormslev. Gennem billederne kan man se, at Frank har mange lighedstræk med den unge Per Gammelgaard, og at mange af de personer og steder, der bliver beskrevet i romanen, også stammer fra forfatterens egen opvækst i Ormslev.