Dan Turell
Foto: Jette Ladegaard / Scanpix

Dan Turèll

cand.mag. Katrine Lehmann Sivertsen. November, 2022.
Top image group
Dan Turell
Foto: Jette Ladegaard / Scanpix

Karismatisk selviscenesættelse og et særligt blik for sprog og humor gjorde Dan Turèll til en af sin tids mest kendte danske forfattere. Han startede som smal formeksperimenterende lyriker, men blev siden hele Danmarks Onkel Danny, der ”mest af alt holdt af hverdagen”, og som med ”Vangede billeder” skildrede sit barndomsland. Han føjede siden krimiforfatter til sit cv, da han fra 1981 og frem skrev 12 krimier inspireret af den hårdkogte amerikanske krimi – men med særligt fokus på Vesterbro i København.  

 

47346088

 

Blå bog

Født: 19. marts 1946 på Frederiksberg.

Død: 15. oktober 1993 i København.

Uddannelse: Realeksamen fra Munkegårdsskolen i Gentofte, 1963.

Debut: Vibrationer. Studio, 1966.

Litteraturpriser: Statens Kunstfonds 3-årige legat, 1972. Statens Kunstfonds engangsydelse, 1976. Johannes Ewalds Legat, 1983. De Gyldne Håndjern, 1983. Det danske Kriminalakademis diplom, 1991.

Seneste udgivelse: Om musik. Gyldendal, 2019.

Inspiration: T.S. Eliot, Edgar Allan Poe, William S. Burroughs, Raymond Chandler, Lou Reed.

 

Videoklip
Dan Turèll: For meget, mand (Det er ikke let). Fra Lørdagshjørnet, 1979.

Artikel type
voksne

Baggrund

Dan Turèll blev født på Frederiksberg i 1946 som søn af elektriker Helmut Turèll-Jensen og hans hustru Inge. Familien flyttede siden til Gentofte. Dan var et begavet barn, der lærte sig selv at læse og skrive, inden han startede i 1. klasse. I den første halvdel af sin skoletid var barnet Dan glad for alle de nye verdener, der åbnede sig, men i teenageårene ramte skoletrætheden. Som han selv – med sædvanlig humor – beskriver det: ”Jeg var tvunget til at regne hjemmeregning, skrive stile, referere komplet indholdsløse genfortællinger og finde ud af hvor længe hvor mange mænd ville være om at grave en trekantet polygon i anden potens omregnet til czekisk valuta.” (Dan Turèll: ”Onkel Danny fortæller i timevis”, s. 14). I 1955 flyttede den efterhånden store familie – Dan var den ældste af en søskendeflok på fem – ind i et rækkehus i Vangede. Erindringerne fra barndoms- og ungdomsårene skulle senere resultere i bogen ”Vangede billeder”.

Efter realeksamen flyttede Dan Turèll hjemmefra og sammen med kæresten Kirsten Brandt, som han giftede sig med i 1965. Den unge Dan arbejdede som alt fra postbud, flyttemand og vinduespudser til kontormedarbejder og korrekturlæser. I 1966 debuterede Dan Turèll som forfatter med digtsamlingen ”Vibrationer” – en bog, som han dog senere selv slettede fra sit officielle forfatterskab. I stedet fremhævede han digtsamlingen ”40 ark” fra 1969 som sin egentlige indtræden i bogverdenen. Det var også i 1969, at det unge ægtepar flyttede til storbyen og blev del af et kollektiv på Frederiksberg. Samme år besluttede Dan Turèll sig for, at han ville leve af at være forfatter. Han skulle siden blive en af de mest produktive forfattere i dansk litteraturhistorie.

Sideløbende med sit virke som forfatter fik Dan Turèll sin egen klumme i dagbladet Politiken, hvor han gav den i rollen som den ”street wise” boheme, der tog temperaturen på storbyen. Dan Turèll blev skilt fra sin første kone i 1973. I 1975 mødte han skuespillerinden Inge Margrethe Svendsen, som siden skiftede navn til Chili Turèll. I 1979 fik de datteren Lotus Maria Turèll og giftede sig i 1982. Dan Turèll blev i sit voksenliv buddhist, ligesom han ved siden af sin forfattergerning fortsatte med at arbejde for flere aviser, var forsanger i rockgruppen Sølvstjernerne og indgik et samarbejde med komponisten Halfdan E om spoken word-pladen ”Pas på pengene!” (1991).

I en lang årrække kæmpede Dan Turèll med at holde sig oven vande økonomisk på grund af en stor skattegæld. Kunstnerlivet blev til fast og hårdt arbejde. Ifølge forfatterkollegaen Per Højholt arbejdede Dan Turèll altid meget og til tider næsten som besat, når han for eksempel besøgte Højholt og hans familie i Jylland: ”Jeg har aldrig set en mand arbejde så hårdt. Det var et fuldstændigt arbejdsraseri. Han sad inde på vores søn Terkels gamle værelse og skrev og skrev, i adskillige dage og nætter. Dan respekterede jo ikke døgnets tider. Han spiste på de underligste tidspunkter,” fortæller Per Højholt. (Lars Movin og Steen Møller Rasmussen: Fader, din søn. Information, 2003-11-21).

Dan Turèll døde af kræft i spiserøret som kun 47-årig. I 2006 fik en plads på Vesterbro navnet Onkel Dannys Plads opkaldt efter den folkekære forfatter, mens man i Vangede i 2007 indviede Dan Turèlls Plads som en hyldest til forfatteren. Offentlighedens billede af Dan Turèll som den excentriske boheme med de sortlakerede negle og den karakteristiske stemmeføring, som også var manden, der gav stemme til storbyens skæve eksistenser og fortalte anekdoter om hverdagens helte i Vangede, fik efter hans død tilføjet nogle flere nuancer. Det var alment kendt, at Turèll havde et massivt alkoholforbrug, men i hvilket omfang, det havde præget hans familie, kom først frem, da hans datter i tv-udsendelsen ”Lotus og den fulde sandhed” (2016) og i bogen ”Hemmeligheder for Pige” (2017) fortalte om en opvækst med svigt og utryghed på grund af farens misbrug af alkohol.   

Dan Turèll ligger begravet på Assistens Kirkegård i København. Hvert år på Dan Turèlls fødselsdag uddeles prisen Dan Turèll Medaljen til en forfatter eller et mediemenneske, der arbejder i Dan Turèlls ånd.

Vangede billeder

”Og nede i Menighedshuset dér sagde de om den nye præst, at han snakkede og snakkede, og så gik han – mens den gamle præst, han var altid blevet og havde hjulpet med at vaske op bagefter. Og han havde aldrig talt så meget at man fik ondt i ho’det af det…”
”Vangede billeder”, s. 128.

Dan Turèll var i midten af 1970’erne et navn, litteraturinteresserede lagde mærke til på den danske digterscene, men det var først med prosabogen om barndommens land, ”Vangede billeder”, at han i 1975 fik sit folkelige gennembrud. Den selvbiografiske roman består af 24 små afsnit, som skildrer familien og vennerne, præsten, lægen og byens handlende, som alle præger jegets opvækst i den mindrebemidlede del af Gentofte. Imellem de kærlige, skæve og ironiske små historier, som bogen fremmaler, er der indsat grynede fotografier, som bidrager til skildringen af området og dets beboere.

22500600

Romanen er skrevet i et talesprog, så man næsten kan fornemme Turèlls velkendte stemme læse teksten op. En stor del af bogens sætninger begynder med Og – og efterfølges af lange opremsende sætninger, hvilket understreger den ivrige fortælleglæde, som præger bogens anekdotiske kapitler.

Turèll satte med sin bog Vangede på Danmarkskortet og præsenterede samtidig et tidsbillede af Danmark i 1950’erne. Bogen skildrer også med humor, knivskarpe kommentarer og sans for detaljerne de både mentale og fysiske skel i den københavnske omegnskommune. Vangede-børnene ”var dem, de andre ikke måtte lege med”, og området var præget af, at mange – selv præsten – bandede og drak for meget. Man kunne groft sagt bo på den rigtige eller forkerte side af Lyngbyvejen: ”Vores side, Vangede-siden, var selvfølgelig The Wild Side, siden med lossepladsen, husvilde-barakkerne, børnehjemmene og idiotanstalten.” (s. 24). Turèll skildrer med stor solidaritet det brogede persongalleri, men også oplevelsen af sammenhold: ”Derude hvor jeg kommer fra/ der er det ikke meget man har/ men dog en viden som er nok/ Man er en stamme/ Et folk/ En flok” (s. 192). Romanen indeholder også en vis melankoli i sin refleksion over alt det, der forandrer sig og aldrig vil blive det samme igen.           

I 2015 – 40 år efter bogens udgivelse – udgav Gyldendal en jubilæumsudgave af ”Vangede billeder” med skrivemaskineskrift og det originale omslag fra førsteudgaven.

 

 

Storby-trilogien

”Somme tider bliver det bare FOR MEGET/
”For meget, mand”/
Og man vakler rundt på Vesterbrogade i sin eftermiddags/
amfetamin og whisky-døs/
Og ønsker pludselig at man var sin far/
og sad hjemme og drak kaffe i dagligstuen.”
”For meget, mand” i ”Drive in-Digte”
”Storby-trilogien”, s. 114.

Dan Turèll fortsatte op gennem 1970’erne sit virke som digter, men bevægede sig i retning af en mere prosaisk lyrik. Tre af hans mest anerkendte digtsamlinger fra 70’erne, ”Drive-in Digte” (1976), ”3-D Digte” (1977) og ”Storby-Blues” (1977) blev siden samlet i udgivelsen ”Storby-trilogien”.

Digttrilogien består primært af lange fortællende digte skrevet i et hverdagssprog – tilsat poetiske billeder og en kort afstand mellem alvor og ironi, melankoli og en hyldest til kærligheden, kunsten og storbyen.

52394759

Trilogiens kærlighedsdigte er henvendt til et navnløst du, ofte betegnet Min elskede. I sine kærlighedsdigte benytter Turèll sig af et metaforisk billedsprog, som her, hvor metaforerne understreger den store og uundværlige kærlighed: ”Jeg elsker dig som en ørn elsker sine vinger/en cobra sin gifttand/ en skildpadde sit skjold/ en Achilleus sin hæl/ en Mona Lisa sit smil” (s. 69). Også kunst, film og jazzmusikken – i skikkelse af Billie Holiday, Lester Young og Thelonious Monk – hyldes i de tre digtsamlinger.

Det, som ”Storby-trilogien” imidlertid er mest kendt for, er stemningsbilleder af storbyen og skildringen af byens skæbner – fra taxachaufføren til ismejeristen, fra luderen til antikvarboghandleren og bagerdamen. Det er især Turèlls elskede Vesterbro, som er i centrum: ”Istedgade har sin egen rytme/ en rytme som en lidt hæs lettere hærget lirekasse/ der ikke desto mindre spiller videre og stadig kan dreje sine valser.” (s. 280). Midt i billederne fra storbyen bliver der også plads til Turèlls særlige ironiske humor, som i et digt om en højtid, digterjeget gerne var foruden: ”Og så’ det jul igen/ Aarwghk! (…) Jul med pul/ i skjul/ af sul/ (…) Jeg har oplevet 30 gode kommercielle kristne julefester/ én til/ og jeg er på Satans side!” (s. 254).  

Mange af digtene i ”Storby-trilogien” er kendt fra plader med Dan Turèll og Halfdan E. Det gælder ikke mindst digte som ”Jeg skulle have været taxachauffør”, ”Det er ikke let” og ”Gennem Byen Sidste Gang”.  

Mord-serien

”Jeg ville ikke tænke på Helle. Jeg fandt en LP med Johnny Cash og fik ham til at synge melankolsk mekanisk over min højtaler om ulykkelig kærlighed. Hvis han sang hvad jeg tænkte kunne jeg i hvert fald tænke noget andet – på den måde er en grammofon enestående god økonomi. Den græder for én når man ikke selv har tid.”
”Mord i mørket” i Mord-serien 1-2-3, s. 23.

Dan Turéll kastede sig i 1981 over krimigenren med ”Mord i mørket”, som er den første af i alt 12 krimier, hvor omdrejningspunktet er en navnløs journalist på den fiktive avis Bladet, som involveres i en stribe kriminalsager. Den første krimi starter med en mystisk, natlig telefonsamtale. Næste dag står det klart, at en pensionist er blevet myrdet i sin lejlighed i Saxogade. Allerede dagen efter er endnu en beboer i opgangen død under mistænkelige omstændigheder og hurtigt herefter en tredje. Sammen med politimanden Ehlers bevæger journalisten sig ud i Vesterbros mørkeverden for at opklare mordene og finde underverdenens usynlige bagmænd. Især manden kaldet ”Den tynde” synes at være en af dem, der trækker i trådene fra det pæne Nordsjælland.  

50970450

Romanen er skrevet som en jeg-fortælling med indre synsvinkel, så man som læser kommer tæt på hovedpersonen, og i et talesprog, som bidrager til en realistisk skildring af miljøet. Krimierne har deres omdrejningspunkt i Vesterbro, men flere romaner foregår også i udlandet, som ”Mord på Malta” (1982) og ”Mord i San Francisco” (1990). Det er et kendetegn ved krimiserien, at en del ting fremstår usandsynlige. Der sker utrolig mange mord, og i seriens første bog kommer det for eksempel aldrig for en dag, hvem der står bag telefonopkaldet, som ellers er udgangspunktet for mordgåden. Det synes dog at være en pointe, at alle trådene ikke væves sammen til et sammenhængende plot. Turèll benytter sig af krimigenrens kendetegn, men det væsentligste synes ikke at være opklaringen af mordgåderne, men derimod at stille skarpt på en storby, hvor narkohandel, sexklinikker og tilrøgede bodegaer præger gadebilledet, og som befolkes af en broget skare af personer. Turèll skildrer byens mange udsatte skæbner, men tegner også et billede af en bydel med sin egen rummelighed og charme.

Helten i Turèlls krimier er ikke kun en whiskydrikkende, storrygende krimi-journalist med knas i privatlivet og et speget forhold til sin chef. Han er også en følsom sjæl med stor kærlighed til musik, som også spiller en rolle som stemningsskabende element og billede på hovedpersonens sindstilstand: ”Jeg var en fri mand (…) og frihed er – som en ret god sang, Me & Bobby McGee, for et par år siden sagde – bare et andet ord for ikke at have noget at tabe.” (s. 82).           

To af romanerne i serien blev i 1980’erne filmatiseret med Michael Falch og Ole Ernst i hovedrollerne.

 

Genrer og tematikker

Dan Turèll debuterede i 1966 med en digtsamling og skrev i løbet af 1960’erne og 1970’erne lyrik af både den formeksperimenterende type og den mere prosaorienterede slags. Mange af hans første udgivelser udkom på små forlag og blev kun trykt i små oplag. I midten af 1970’erne vendte Dan Turèll sig imidlertid mod en ny genre, da han med et kærligt, ironisk og nostalgisk tilbageblik på barndommens land i Vangede nord for København skrev den selvbiografiske roman ”Vangede billeder”. Bogen blev en stor succes og Dan Turèlls store gennembrud. Med sin sorte humor og sit præg af talesprog er det næsten som at høre Dan Turèlls stemme for sit indre øre, når man læser bogen. ”Vangede billeder” indeholder også en skildring af de store klasseskel, som kendetegnede den nordsjællandske kommune. Med sine anekdoter om helt almindelige mennesker på den forkerte side af skellet er bogen også, som det hedder i en anmeldelse, ”røverhistorier fra den skumle ende af Gentofte” (Marie Hauge Lykkegaard: Røverhistorier fra den skumle ende af Gentofte – Dan Turèll Vangede billeder. Litteraturnu.dk, 2016-02-23). Bogen skildrer med stor solidaritet menneskeskæbner i 1950’ernes Vangede, men indeholder også en politisk pointe om ulige livsvilkår.

På trods af succesen med ”Vangede billeder” slap Dan Turèll ikke lyriksporet, hvilket bl.a. resulterede i digtsamlingen ”Karma Cowboy” i 1974 og de tre bøger ”Drive-in Digte” (1976), ”3-D Digte” (1977) og ”Storby-Blues” (1977), som siden blev udgivet samlet i ”Storby-trilogien”. I de tre digtsamlinger er et af de bærende elementer stemningsbilleder af storbyen og skildringer af kærligheden. Samlingen består af lange fortællende digte skrevet i et hverdagssprog, men indeholder også billedsprog og ironisk humor.

Skildringer af storbyen er også et vigtigt omdrejningspunkt i de krimier, som Dan Turèll skrev fra 1981 til 1990. Krimiserien, der startede med ”Mord i mørket”, tager udgangspunkt i den bydel, der på daværende tidspunkt var den mindst polerede i den danske hovedstad, Vesterbro. Flere af kriminalromanerne i serien foregår dog også i udlandet. ”Mord-serien” indeholder alle krimigenrens træk, men plottet er ikke det vigtigste. Det er derimod miljøskildringen, portrættet af den gennemgående hovedperson og beskrivelsen af storbyens mange skæbner.   

Dan Turèll var avantgardistisk, eksperimenterede og intellektuel, men på samme tid en folkelig forfatter og performer med blik for alle slags eksistenser i samfundet og med en evne til at benytte sig af definerede genrer, men med et nyt tvist. Der er også få, der som Dan Turèll har gjort skellene mellem høj- og lavkultur så behageligt lave og ligegyldige. Turèll elskede at snakke om, at han havde gået i livets universitet og ikke på det sted for højere viden, hvor æggehoveder har deres gang. Umiddelbart er det meste af hans forfatterskab let at gå til, men det er samtidig præget af en stor viden fra nær og fjern, Øst og Vest.

I 1990’erne fik et nyt publikum øjnene op for Turèlls lyrik, da forfatteren indgik et samarbejde med musiker og komponist Halfdan E, som resulterede i spoken word-pladen ”Pas på Pengene!”, hvor man bl.a. finder hittet ”En hyldest til hverdagen”. Efter Turèlls død har Halfdan E udgivet yderligere to plader med musik og digte, oplæst af Dan Turèll. De to plader har titlerne ”Glad i åbningstiden” (1996) og ”Telefon fra afdøde” (2019). Halfdan E fremhæver i et interview, at det er en styrke ved pladerne, at de ikke har lagt sig op ad den tidstypiske lyd. ”Når de bliver ved med at være sjove, er det netop fordi, de fisker i fortiden. Der er en enorm romantik, både i Dans forfatterskab og min musik. Vi har begge let til tårer. Tag en tekst som ”Sidste tur gennem byen”. Folk tror, den er skrevet på hans dødsleje, men det er en tekst fra 70’erne,” fortæller Halfdan E. (David Jacobsen Turner: Når de døde ringer, må man svare. Weekendavisen, 2019-11-13).

Beslægtede forfatterskaber

Dan Turèll står som en særegen skikkelse i dansk litteraturhistorie – manden med den skaldede isse og skarpe pen, som udviklede sig fra at være en syret avantgardedigter til en mere folkelig forfatter, som holdt af dagligdagens eksistenser. Dan Turèll var en ener med sans for selviscenesættelse og med udgivelser, som både placerer ham i den smalle eksperimentelle lyrik og de mere folkelige og bredere appellerende krimier og stemningsbilleder fra barndommens land. Især i begyndelsen af sit forfatterskab inkorporerer Dan Turèll ikke blot referencer til filmens, billedkunstens og musikkens verden i sine tekster, men også mange henvisninger til andre forfattere og fiktive, litterære figurer – som her i et digt fra ”Drive-in-Digte”, hvor det er detektiver fra kriminallitteraturen, der refereres til: ”Åh, jeg tror såmænd også jeg kunne leve/ som Ellery Queen (…)/ eller som dr. Gideon Fell/ C. Auguste Dupin/ Sam Spade eller Philip Marlowe/ åh, jeg kunne såmænd lære at strikke/ og blive Miss Marples nevø og efterfølger”. (”Storby-trilogien”, s. 113).

Ligesom en forfatter som Tove Ditlevsen tager en stor del af Dan Turèlls litteratur udgangspunkt i Vesterbro i København, som i datiden var en bydel befolket af både kunstnere og ludere, lommetyve og bodegaejere. Stemningsbilleder fra storbyen har også optaget flere senere danske digtere som Michael Strunge og Søren Ulrik Thomsen, som i deres udgivelser fra 1980’erne også skildrer byens rum og puls. Søren Ulrik Thomsens debutdigtsamling ”Cityslang” (1981) blev også omskabt til en plade med musik af Lars H.U.G. i 1983 – ligesom mange af Dan Turèlls digte blev kendt af et bredere publikum med de tre plader af Halfdan E, som tager udgangspunkt i Turèll-digte.

Den danske forfatter Peter Laugesens lyrik har noget af det samme anarkistiske og fandenivoldske præg, som man finder i Dan Turèlls digte. Både hos Turèll og Laugesen er en særlig tanke- og talestrøm ligeledes et kendetegn. De to forfattere var også gode venner og skrev i 1973 bogen ”Dobbeltskrift” sammen.

Da Dan Turèll i 1980’erne kastede sig over kriminallitteraturen, var det ikke mindst med inspiration fra den amerikanske forfatter Raymond Chandler, der har skrevet både digte og noveller, men især er kendt for sine syv krimier om privatdetektiven Philip Marlowe, som han skrev i perioden 1939-58. Chandlers krimiserie betegnes ofte som den hårdkogte krimistil, der indfanger storbyens kynisme, råhed og moralske fordærv. Ligesom Chandler benytter Dan Turèll sig af et talesprog i sine krimier, der medvirker til bøgernes faktuelle realisme. Hos Turèll er der dog også en del usandsynlige hændelser, men det synes at være helt med vilje hos en forfatter, som især var optaget af at skildre de skæve eksistenser i storbyens skyggesider og en hærget men romantisk hovedperson.

En forfatter som Jesper Stein kan siges at ligge i forlængelse af traditionen fra Dan Turèll. I Steins krimiserie på seks romaner om politimanden Axel Steen, der startede med ”Uro” i 2012, er hovedpersonen også en slags antihelt, som har sit at slås med, både professionelt og privat. I Jesper Steins krimiserie tager forbrydelserne også hovedpersonen rundt i den danske hovedstads forskellige miljøer. Mens det hos Turèll var med udgangspunkt i Vesterbro, er det hos Stein Nørrebro, der er i centrum af historierne.  

Inspiration til læseoplevelsen

Forfatterweb er den saglige og faglige gennemgang af forfatterskaberne. På vores søstersite Læsekompas er det læseoplevelsen, som er i fokus.

Brug Læsekompas for at åbne op for den læseoplevelse, bogen byder på. Hvilken stemning er der i bogen, hvilke miljøer foregår den i, hvad er fortælletempoet og hvor lang er bogen?

Lav og del lister over læste bøger, bøger du vil læse, yndlingsbøger osv.

Find andre bøger, der minder om bogen, og gå på opdagelse i, hvordan bøgerne er forbundet.

Besøg Læsekompas her. Log ind med dit biblioteks-login for at låne bøgerne direkte i Læsekompas.

Bibliografi

Romaner

Turèll, Dan:
Vangede billeder. 1975 (99.4 Turèll, Dan)
Turèll, Dan:
Onkel Danny fortæller. 1976
Turèll, Dan:
Alverdens vampyrer. 1978
Turèll, Dan:
Onkel Danny fortæller videre. 1978
Turèll, Dan:
Onkel Danny fortæller i timevis. 1979
Turèll, Dan:
Onkel Danny fortæller på talløse opfordringer. 1982
Turèll, Dan:
Det døgn, da. 1992
Turèll, Dan:
Onkel Danny fortæller - greatest hits. 1995

Kriminalromaner

Turèll, Dan:
Mord i mørket. (1) 1981. Mord-serien.
Turèll, Dan:
Mord i Rodby. (2) 1981. Mord-serien.
Turèll, Dan:
Mord på Malta. (3) 1982. Mord-serien.
Turèll, Dan:
Mord ved Runddelen. (4) 1983. Mord-serien.
Turèll, Dan:
Mord i marts. (5) 1984. Mord-serien.
Turèll, Dan:
Mord i september. (6) 1984. Mord-serien.
Turèll, Dan:
Mord i myldretiden. (7) 1985. Mord-serien.
Turèll, Dan:
Mord på møntvaskeriet og andre kriminalhistorier. (8) 1986. Mord-serien.
Turèll, Dan:
Mord i rendestenen. (9) 1987. Mord-serien.
Turèll, Dan:
Mord på medierne. (10) 1988. Mord-serien.
Turèll, Dan:
Mord på markedet. (11) 1989. Mord-serien.
Turèll, Dan:
Mord i San Francisco. (12) 1990. Mord-serien.

Digte

Turèll, Dan:
Vibrationer. 1966
Turèll, Dan:
40 ark. 1969
Turèll, Dan:
Sekvens af Manjana, den endeløse sang flimrende igennem hudens pupiller. 1983
Turèll, Dan og Peter Laugesen
Dobbeltskrift. Borgen, 1973.
Turèll, Dan:
Karma Cowboy. 1974
Turèll, Dan:
Drive-in Digte. 1976
Turèll, Dan:
3-D Digte. 1977
Turèll, Dan:
Storby-Blues. 1977
Turèll, Dan:
Alhambra Blues. 1983
Turèll, Dan:
Kom forbi. 1984
Turèll, Dan:
Forklædt til genkendelighed. 1989
Turèll, Dan:
Himalaya Hilton. 1991
Turèll, Dan:
Gud og Gokke. 1992
Turèll, Dan:
Tja-a Cha Cha. 1993
Turèll, Dan
Storby-trilogien. Borgen, 1994.
Turèll, Dan:
Lysende sange. 2006. Digte udvalgt af forfatterens enke Chili Turell.
Turèll, Dan:
Nytår i Rom. Brøndums Forlag, 2016.
Turèll, Dan:
California Notes. Asger Schnacks Forlag, 2016.
Turèll, Dan: Jukebox : samlede dåse-digte. Asger Schnacks Forlag, 2019
Turèll, Dan: Om musik. Gyldendal, 2019.

Kortprosa

Turèll, Dan:
Don Dobbeltliv og andre historier fra Stjernecafeen. 1985
Turèll, Dan:
Feuilleton 1-8. 1991
Turèll, Dan:
Undervejs med Copenhagen All Stars. 1991
Turèll, Dan:
Live-show feed-back : 5 sæt af Bøgernes Bog. Asger Schnacks Forlag, 2015. 3. udgave. Noveller.

Essays, faglitteratur og erindringsnoter

Turèll, Dan:
Dan Turèll i byen. 1979
Turèll, Dan:
Dan Turèll i byen igen. 1982
Turèll, Dan:
Sort film. 1984
Turèll, Dan:
Dan Turèll i byen så det basker. 1985
Turèll, Dan:
Dan Turèll i byen i den grad. 1988
Turèll, Dan:
As Time Goes By ... klip fra den fortsatte scrap-bog. 1989
Turèll, Dan:
Dan Turèll i byen - og i baggårdene. 1991
Turèll, Dan:
Dan Turèll i byen - for sidste gang. 1994
Turèll, Dan
Just a gigolo. Klip fra den store scrap-bog 1989-93. Borgen, 1995.
Turèll, Dan
Dan Turèll i byen - greatest hits. Borgen, 1997.
Turèll, Dan
California Notes. Asger Schnacks Forlag, 2016.

Musik

Dan Turèll & Sølvstjernerne. 1978. Lp. Udkommet på compact disc i 1993.
Pas på pengene! 1993. Compact disc.
Glad i åbningstiden. 1996. Compact disc.
Dan Turéll & Sølvstjernerne vender tilbage. 2004. Compact disc.
Turèll, Dan og Halfdan E
Telefon fra afdøde. Crunchy Frog, 2019.

Film

Lund-Sørensen, Sune
Mord i mørket. 2006. Filmatisering af Dan Turèll-roman, med manuskript af bl.a. Erik Balling.
Lund-Sørensen, Sune
Mord i Paradis. 2008. Filmatisering af Dan Turèll-roman, med manuskript af bl.a. Erik Balling.
2003. Manuskript og instruktion Steen Møller Rasmussen og Lars Movin. Kan ses på Filmstriben.
Østergaard, Anders:
Så kort og mærkeligt livet er. 2008. Portrætfilm.

Om forfatterskabet

Bøger

Højris, René
Dan Turèll – samtale og introduktion. Borgen, 1977.
Schnack, Asger
Jeg tror nok, jeg kan tåle mere kærlighed end de fleste – en bog om Dan Turèll. Vangsgaard, 2007.
Østergren-Olsen, Dorte
Vild med Dan Turèll. Gyldendal, 2011.
Palle, Henrik
DT – En krønike om Dan Turèll og hans tid. Gyldendal, 2013.
Møller Rasmussen, Steen, Lars Movin og Asger Schnack
Dan Turèll – hele historien. Information, 2015.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Dan Turell

Kilder citeret i portrættet

Artikler

Movin, Lars og Steen Møller Rasmussen
Fader, din søn. Information, 2003-11-21.
Lykkegaard, Marie Hauge
Røverhistorier fra den skumle ende af Gentofte. Litteraturnu.dk, 2016-02-23.
Jacobsen Turner, David
Når de døde ringer, må man svare. Weekendavisen, 2019-11-13.

Bøger

Turèll, Dan
Onkel Danny fortæller i timevis. Borgen, 1977.