portræt af Helle Helle
Foto: Ib Helles Olesen / Forfatterweb

Helle Helle

cand.mag. Pia Andersen Høg, 2008. Opdateret af cand.mag. Anne Vindum, 2014-2023 og april 2025.
Top image group
portræt af Helle Helle
Foto: Ib Helles Olesen / Forfatterweb

Helle Helles forfatterskab begyndte i et eksperimenterende og kortfattet hjørne, og hun har siden udviklet en nøgtern realisme, der indfanger hverdagens trivialiteter i en stram, underspillet form med falkeblik for, hvordan mennesker taler og agerer. Gennem registreringen af dagliglivets overflade antyder hun de underliggende dramaer og konfronterer læseren med det almindelige livs absurde tilstande og tragikomiske konflikter. De senere bøger befolkes af det samme karaktergalleri, og i ”Hey Hafni” fra 2025 bevæger forfatterskabet sig for første gang til udlandet, mens sproget lader sig befrugte af engelsk.

 

140368059

 

Blå bog

Født: Den 14. december 1965, Nakskov.

Uddannelse: Matematisk student fra Maribo Gymnasium, 1984. Studier i litteraturvidenskab ved Københavns Universitet, 1985-1987. Forfatterskolen, 1989-1991.

Debut: Eksempel på liv. Gyldendal, 1993.

Litteraturpriser: Akademiets Beatricepris, 2003. BG Banks Litteraturpris, 2005. Kritikerprisen, 2005. P.O. Enquists Pris, 2009. De Gyldne Laurbær, 2012. Det Danske Akademis Store Pris, 2016. Holbergmedaljen, 2019. Montanas Litteraturpris, 2021.

Seneste udgivelse: Hey Hafni. Gutkind, 2025. Roman.

Inspiration: Kjell Askildsen.

Periode: Minimalisme i 1990'erne

 

 

Videoklip

Helle Helle taler om "Hafni fortæller" i Forfatterwebs interviewstafet. December 2023.  

Artikel type
voksne

Baggrund

- Hvorfor har I kedeldragter på? siger jeg.
- Vi kommer lige ude fra hundene, siger hun.
Han har tændt fjernsynet og sidder i sofaen nu. Der er vejrudsigt, han læner sig helt frem.
- Tror du hegnet holder? siger hun.
- Ellers finder vi ud af noget, siger han, og til mig: - Sæt dig dog ned.”
“Ned til hundene”, s. 7.

Da Helle Helle blev født i Nakskov på Lolland, hed hun Helle Olsen. Her boede hun sine første tre år, indtil forældrene blev skilt. Så flyttede hun med moren til Rødby, og navnet blev Helle Hansen, indtil moren giftede sig med en ny mand og tilføjede mellemnavnet Krogh. En lillesøster kom til, men ægteskabet holdt kun til Helle blev 10. Siden boede hun med sin mor og søster og pendlede til Nakskov i weekenderne for at besøge sin far. 

Det blev hurtigt klart for Helle, at hun skulle være forfatter. Der var ikke voldsomt meget at lave i Rødby, man kunne gå til trampolinspring og diskodans, så det gjorde hun. Det meste af tiden tilbragte hun på biblioteket, og hun blev tidligt opmærksom på litteraturens effekt: “Jeg kunne trække mig væk med en bog og nogle gange føle mig mere nærværende og tættere på verden, end når jeg faktisk var i den. Det var der, jeg for alvor mærkede, hvad litteraturen kunne. Og jeg forestillede mig altid, at jeg også selv skulle være forfatter.” (Lotte Thorsen: “Alle mennesker kommer sgu fra et sted i provinsen”. Politiken, 2005-05-07). 

Efter studentereksamen arbejdede Helle kortvarigt i parfumeafdelingen på færgen mellem Rødby og Puttgarden, og den duftende atmosfære er siden sivet ind i romanen “Rødby-Puttgarden”. Helle Helle overvejede, om hun skulle blive læge, men i 1985 blev hun indskrevet på litteraturstudiet på Københavns Universitet. Studierne inspirerede hende til at skrive noveller og digte, som hun sendte til tidsskrifter og aviser, og hun fik blandt andet trykt fire digte i tidsskriftet “Hvedekorn”, som blev redigeret af Poul Borum. Så søgte hun ind på Borums forfatterskole og tog sin oldemors efternavn Helle, fordi det dobbelte Helle lød mere forfatteragtigt. 

Da Helle Helle blev optaget på Forfatterskolen i 1989, blev hun hurtigt klar over, at hun skulle satse på prosaen frem for lyrikken: “Første gang, jeg skulle fremlægge noget, fremlagde jeg fire digte. Søren Ulrik Thomsen var gæstelærer, og han skulle give kritik. Siden den dag har jeg aldrig skrevet et digt! Og det var godt, for jeg var rigtig dårlig til at skrive digte.” (Søren Kassebeer: “Den halve historie er altid den bedste”. De Bergske Blade, 2005-04-16). 

Debuten i bogform kom i 1993 med “Eksempel på liv”, og sideløbende med det tidlige forfatterskab arbejdede Helle som studievært og programmedarbejder i DR. Helle Helle har siden debuten udgivet romaner og noveller, og hendes bøger er oversat til 23 sprog.

Eksempel på liv

“To gader længere væk dør en kvinde af grin.
De bærer hende væk på et uldent tæppe (…) De er flove over at smile, mens de bærer på et lig, men latteren hænger stadig i luften.”
“Eksempel på liv”, s. 45.

Helle Helles genreløse debutbog “Eksempel på liv” fra 1993 er en samling korte tekstfragmenter, og bogen balancerer mellem roman og novellesamling.

Fragmenternes primære forbindelse med hinanden er rumlige positioneringer som “to gader længere væk” og “i lejligheden ved siden af”. Pigen Marianne går igen i flere fragmenter, og i disse ligger der en antydning til forløb.

28956029

Der antydes også en tematisk sammenhæng: De små prosastykker giver glimt af mennesker, der lever anonymt og isoleret i lukkede rum. De er overladt til sig selv og må søge efter et sprog at nå hinanden med. De er eksempler på liv.

Pigen Marianne både indleder og afslutter bogen. I det første fragment ligger hun i sin seng med mavekramper. Hun kaster alfabetet op og ligger til sidst træt i sin seng og peger på et rundt O, et hul i sproget og et nulpunkt. Gennem bogen får vi glimt af Mariannes ensomme verden, men til sidst finder hun en hestesko – et U – som hun hænger op, for at lykken kan falde ned i den. Måske kan hun nu bryde ud af ensomhedens lukkede O – hun er nået videre i alfabetet. 

Helle leger med vante talemåder som “at miste jordforbindelsen” og “at dø af grin” ved at gøre dem konkrete – en kvinde dør af grin, og teksternes ledefigur Marianne forsøger ihærdigt at miste jordforbindelsen. Bogen er et eksperiment og en metafiktiv refleksion over sproget som kommunikationsmiddel.

Rester

”Jeg siger, at jeg venter gæster her om et øjeblik. Han stikker hovedet lidt ind i opgangen og siger, at han nok mente, der lugtede af gullasch. Jeg siger, at det er en italiensk gryderet med soltørrede tomater. Han forstår ikke, hvad jeg siger, og beder mig om at gentage. Jeg siger, at det kan være lige meget.”
”Fasaner”, ”Rester”, s. 7.

I novellesamlingen “Rester” fra 1996 etablerer Helle Helle den køligt registrerende og kortfattede realismeform, der kendetegner en stor del af hendes forfatterskab. Som i debuten “Eksempel på liv” tematiserer hun mangelfuld kommunikation mellem mennesker, der er fremmede for hinanden og for sig selv. Det surrealistiske tilsnit i den eksperimenterende debut anes stadig i novellerne, men mystikken her angår primært den kortfattede, præcist overfladeregistrerende form, der får detaljerne til at vokse i betydning.

21437557

“Rester” handler om netop rester. De usagte rester af konflikt, der ligger mellem personer, eller de rester, der er tilbage af en udsat handling. Åbningsnovellen “Fasaner” skildrer, hvad der kunne have været et møde mellem en kvinde og hendes hus’ tidligere beboer, Richard. Han er vendt tilbage for at hente et par efterladte ting; han trænger sig på, og kvinden distancerer sig. Som tak for ulejligheden lægger han en død fasan på dørtrinnet, en rest af et møde, der aldrig udfoldede sig. 

I titelnovellen “Rester” besøger en kvinde sin gamle skolekammerat Thomas, der netop har mistet sin kone. De forsøger at nærme sig hinanden, men resterne efter den døde kone hænger mellem dem – Thomas serverer den afdøde kones hjemmelavede is – og giver dem kun mulighed for at mødes i en uengageret seksuel akt. Her er ingen gensidig forståelse, og hovedpersonens eneste reaktion er fysisk, i kvalme og opkastning. 

Helle siger selv, at hun forsøger at indkredse det usagte mellem mennesker: “(Jeg skriver), fordi de sorte huller imellem mennesker interesserer mig. Selve handlingen, stedet og tidspunktet er rammen omkring det vigtigste: Personerne, der forsøger at forstå hinanden eller nå hinanden eller slippe af med hinanden. Uanset om det lykkes eller ej, er der altid denne rest tilbage imellem dem. De kan se den, men de kan ikke sige, hvad den består af.” (Klaus Rød Frederiksen: “Ord til næste. Et bogstav- og kalorierigt interview med forfatteren Helle Helle”. Griflen, november 1996).

Hus og hjem

“- I bor så i Holland? siger jeg.
- Ja, det gør vi.
- Taler du hollandsk og alting?
- Jeg klarer mig.
- Er I lige kommet til Danmark i dag?
- Vi kom i går.
Jeg nikker.
- Det er noget fantastisk dejlig mad, siger jeg og skærer et stykke tærte over.”
“Hus og hjem”, s. 59-60.

“Hus og hjem” fra 1999 er det igen Helle Helles realistiske pen, der tegner konturerne af det almindelige, komplicerede liv. Romanen sender Anne tilbage til hendes barndomsby. Hun har købt hus med kæresten, men han er ophængt af arbejde, så hun rejser i forvejen for at gøre huset klar – forvandle det fra et hus til et hjem. Men hun foretager sig intet: Hun ser fjernsyn, sniksnakker med veninder og flirter med præsten inde ved siden af.

 

28957483

 

På den baggrund af ikke-handling løsner Anne op for barndommens traume: Forældrenes død. Romanen har således spor af en udviklingsroman, men om Anne falder til ro i det nye hjem, eller om hun må rejse fra hus og hjem, lades op til læseren.

Helle fokuserer både i sine romaner og noveller på kvindeliv. Igen er det overfladen, Helle beskriver, der er ingen dybe refleksioner og erkendelser på personernes vegne. I stedet beskriver hun, hvordan livet ser ud, når det udfolder sig – eller netop ikke gør det. Som i “Rester” danner døden og bevidstheden om døden baggrund i “Hus og hjem”, og interessen for døden som baggrund for livet er en tråd, der løber gennem hele forfatterskabet.

 

 

 

 

Biler og dyr

Rustvognen gled ned ad vejen, følget spadserede i små grupper. Mange af ansigterne så ind på hende og nikkede, hun nikkede igen.
Der var mindst fyrre. De var længe om at passere. Hun ventede, til det sidste hold var gået forbi.”
“Tilflyttere” i “Biler og dyr”, s. 51.

Mødet med døden er centralt i Helles næste novellesamling, “Biler og dyr”, der er fra 2000. Igen er det fejlslagne møder og relationer, der er i fokus i almindelige liv, men i baggrunden af novellerne lurer latent katastrofe, sammenbrud og død. Det samme gør humoren, som er kulsort. Døden og den sorte humor falder sammen i novellen “Min tante døde”, som en lang associationsrække af dødsfald. 

27941591

“Biler og dyr” placerer sig i forlængelse af den skrabede realisme i “Rester”. Helle registrerer overfladens vibrationer, men den dybere forståelse og grundige udfoldelse af novellernes problematikker overlader hun til læseren.

I novellen “Tirsdag nat” taler en kvinde i søvne til stor irritation for sin mand. Han påstår, at det er noget hun gør for at genere ham, hun står op og laver te. Det antydes kun svagt, hvem der har ret.

Alle Helle Helles kvindelige figurer har svært ved at leve op til forestillingerne om sig selv og det gode, lykkelige liv. Enten resignerer de, eller også ligger sammenbruddet lige om hjørnet. Det må læseren i sidste ende afgøre.

 

 

 

 

 

Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand

“Når Ester lavede te, puttede hun mindst fire teskefulde sukker i hver kop. En dag var sukkerposen næsten tom.
- Vi skal have sukker, sagde Ester.
- Jeg skal ikke bruge sukker til noget, sagde Susanne.”
“Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand”, s. 105.

Helle Helles roman “Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand” fra 2002 begynder med et dødsfald: Susanne finder sin kæreste Kim død i sengen en morgen kort før jul. Resten af romanen fortælles i en række tilbageblik. 

Susanne gør rent; pudser og polerer og spritter fliser af for at undgå at stille spørgsmål til sit indholdsløse liv. Kæresten Kim er en noget selvhøjtidelig forfatter in spe, der mest sidder med sit svære arbejde i soveværelset.

24265056

Mellem de to er der meget lidt. Susannes kollega Ester gør sig til Susannes veninde, og Ester ender med at flytte ind, da hun opdager, at hendes mand og faderen til hendes vordende barn har været hende utro. Højgravide Esters let brovtende tilstedeværelse og hendes livsdrama intensiverer Susannes ture med Ajax-spanden. Man aner et opbrud, men der kommer ikke andet end den tilfældige død.

Døden hænger over fortællingen, og det giver den et eksistentielt moment. Men igen er det alt det, som ikke udfoldes, som bærer den minimale fortælling: Helle siger: ”Jeg skriver i nutid, og det er som om den tid – når jeg skriver – ikke egner sig til refleksioner. Fortælleren er midt i alting, hvirvles rundt i begivenheder, opsluges af dem, reagerer umiddelbart, tænker sig ikke om. Refleksionen kommer først senere, måske efter tekstens ophør. Måske ligger den hos læserne.” (Helle Helle: “Når sandheden skal frem”. litteratursiden.dk).

 

 

Rødby-Puttgarden

Jeg brugte også øjenskygge, mascara og eyeliner, men sjældent læbestift. Mona havde kommenteret det en dag. - Skal du ikke have noget på læberne? - Nej. Jeg får sådan en stor mund af læbestift. - Nå.”
“Rødby-Puttgarden”, side 43.

I Helle Helles roman “Rødby-Puttgarden” fra 2005 lyder den første sætning: “På en uge døde fire, sådan var det hernede.” Døden er igen bagtæppet, hvorpå handlingen, eller manglen på samme, udspiller sig.

“Rødby-Puttgarden” skildrer i stram realistisk stil to søstre midt i tyverne i et af Danmarks randområder, Rødbyhavn. Jeg-fortælleren Jane er vendt tilbage til Rødby efter et mislykket forsøg på at studere i en større by. Storesøster Tine er på barselsorlov fra sit job i “parfumen” på færgen mellem Rødby og Puttgarden. Hun har fået datteren Ditte med en mand, hun ikke ser. Jane bliver også ansat i parfumen, og så går dagene ellers med diskussioner om perlepudder, øjenskygge i ferskennuancer og ikke ret meget andet. Udover møderne med de tilfældige mænd, der er til rådighed.

29018375

I et tilbageblik fortælles historien om søstrenes mor. Også hun rodede med mændene og fik aldrig afklaring på sit liv. Hun dør i en tidlig alder, og efter begravelsen går pigerne hjem. Jane koger stikkelsbærgrød: “Jeg tog gryden af blusset. Hvis nogen spurgte vores mor, hvordan hun havde det, fortalte hun, hvad hun havde lavet. Nu havde jeg lavet stikkelsbærgrød. Tine kiggede på mig.” (s. 140). Ingen af romanens personer er i stand til at formulere, hvordan de har det, hvad de gerne vil, hvad de ikke vil. De er bare, og læseren aner, at mønstre bliver reproduceret.

Pigerne i “Rødby-Puttgarden” lever i randområdet af døden, og de er ikke i stand til at sætte sig igennem i deres egne liv. Trods det, at stilen er stramt realistisk, er det svært ikke at se forgængelighedsmetaforer overalt. Titlens færge kan læses som en reference til Karons færd med prammen over floden Styx til dødsriget. Men færgen kommer ingen vegne, den sejler bare frem og tilbage. Den bliver i et ubeslutsomt limbo, og det samme gør pigerne, alt imens de dækker livets og dødens tegn med duft og pudder. Slutningen er dog åben, og man aner et sammenbrud. 

“Rødby-Puttgarden” er Helle Helles mest dystre bog til dato, men igen tindrer den sorte humor imellem linjerne. Der sker næsten intet, men Helle Helle insisterer selv på, at det ikke er udsædvanligt: “Jeg forstår ikke, hvem det er, der har det anderledes. Det kan godt være, at folks liv udefra kan se enormt interessante ud. Men det er da trivielt, for fanden. Og jeg synes, der er noget meget flot i at affinde sig med det trivielle.” (Lotte Thorsen: “Alle mennesker kommer sgu fra et sted i provinsen”. Politiken, 2005-05-07).

Ned til hundene

“Jeg beslutter mig for at falde i søvn uden at børste tænder og med fjernsynet tændt, men før jeg når så vidt, ringer telefonen. Det er Putte, som undskylder det sene tidspunkt, men hun har været på Jensens Bøfhus med Eskild. De syntes, de trængte til lidt godt."
“Ned til hundene”, side 97.

Bente er – sandsynligvis – hovedpersonens navn i Helle Helles fjerde roman, “Ned til hundene” fra 2008. Bente er bogens jeg-fortæller, alt ses fra hendes perspektiv. Læseren møder hende i en bus: Hun leder efter et godt sted at græde. Hun er 42 år og med egne ord ude af stand til at tage ved lære. Hun står af bussen i en lille flække på Næstvedegnen, en vinterorkan truer, og hun samles op af det unge ægtepar John og Putte, som tager hende med hjem. I flashbacks præsenteres læseren for Bente: En skriveblokeret og depressiv forfatter, som er stukket af fra sit gamle liv og et kuldsejlet ægteskab med hudlægen Bjørnvig. 

28288158

Bente tror, hun søger den totale isolation og ønsker at bo på en ø i fjorden, men hun glider nærmest viljeløst ind i Putte og Johns stille provinshverdag med linser fra Statoil, toast, tv og Uno-spil. Hun indretter sig på hjørnesofaen hos disse venlige fremmede og får en rolle at udfylde, da John bliver kørt ned og må på hospitalet i Næstved. Bente tager sig af de få pligter, der er: En onkels hunde skal fodres, lukkes ud og ind igen, briketter til pejsen skal stables, et nisselandskab skal afleveres i genbrugsbutikken. Der er også den storrygende nabo Ellys lottokuponer, og så er der Puttes bror, Ibber, der tilbyder både hjælp og elskov.

I denne bog er det dialogen, der bærer skildringen af det stille provinsliv, som Helle Helle så ofte opholder sig ved. Her er ømhed og humor, og igen anes bag de trivielle ord de menneskelige dramaer, der hører til livet. Bentes stagnation er et lille drama; hun udsletter næsten sig selv i sin gøren og laden hos John og Putte. Bogens titel spiller på ’at gå i hundene’, men vendingen varieres meningsfuldt. Bente går ned til hundene, og langsomt får hun reetableret sin fornemmelse for livet, for der er forpligtelser og ansvar, og handlinger har konsekvenser. Mere ren tragedie viser sig at ligge lige under huden hos de fremmede. 

Bente, John og Putte skubber umærkeligt til hinandens balancer – den stille påvirkning mellem mennesker er skildret uhyre diskret. Relationerne i den lille personkreds kræver trods alt, at Bente til sidst må forholde sig: Romanen slutter med et enkelt men eksistentielt set afgrundsdybt spørgsmål stillet i et telefonrør: Vil du gerne findes?

Dette burde skrives i nutid

“Jeg lakerede mine negle og besluttede mig for en ny stil og en anden måde at tænke og gå på, jeg fik oven i købet lyst til at fabrikere et indlæg til en avis. Jeg vidste ikke om hvad. Jeg havde ikke nogen specialer. Højst festsange, men de var fortid.”
“Dette burde skrives i nutid”, s. 72-73.

Helle Helles roman ”Dette burde skrives i nutid” fra 2011 lægger sig i direkte forlængelse af det tidligere forfatterskab, men laver også et nybrud i og med, at forfatteren for første gang bruger stof fra sit eget liv i fiktionen. Hovedpersonen Dorte Hansens liv har flere sammenfald med Helle Helles liv, uden at det dog gør romanen til en selvbiografisk roman. Titlen er Helles egen omskrivning af et citat fra en bog af den irske forfatter Samuel Beckett: ”… pludselig stod der: ”Alt dette her burde skrives om i førdatid.” På den måde får man pludselig åbnet sine øjne for, at det man sidder og læser, bare er nogle ord på et stykke papir. Men det er det jo ikke. For litteratur er rum, der kan åbne sig.” (Daniel Øhrstrøm: Livet kræver fortolkning – ligesom litteraturen. Kristeligt Dagblad, 2011-04-08).

29039577

Jeg-fortælleren Dorte er flyttet til et nyt hus lige ved stationen i Glumsø, og herfra pendler hun ind til København, hvor hun er indskrevet på universitetet på Amager. Hun kommer dog ikke så meget på universitetet, men mere i Scala, hvor hun shopper og mødes med sin ven Digter Hase. Han introducerer hende til forfattermiljøet i København, hvilket Dorte både tiltrækkes og frastødes af. Hjemme i Glumsø har Dorte svært ved at få gjort noget som helst og går næsten i stå i forhaven med udsigt til togene, der suser forbi. 

I tilbageblik fortæller Dorte om tidligere episoder i sit liv, koncentreret om de mænd, hun har forladt, om faster Dorte og om de mange flytninger rundt omkring på Sydsjælland. Disse tilbageblik optræder ikke kronologisk, men fungerer som et spredt billedalbum over Dortes mærkeligt afventede tilgang til verden.  

Romanen er ikke plotdrevet, men har sin fremdrift i de detaljerede portrætter af Dorte, hendes kæreste Per Finland, faster Dorte og digter Hase. Igen er provinsen med dens småkedelige hverdag, jeg-svage kvinder og bløde mænd omdrejningspunkt for fortællingen, der med sit fokus på bittesmå detaljer tegner et portræt af folk, som de er flest. Helle gør sig ikke til dommer over karakterernes gøren og laden, hun noterer bare, hvad der foregår. 

Som i Helles andre bøger er stilen nøgtern og konstaterende frem for analyserende og udfoldende. Dorte gør ting uden helt at vide hvorfor, og så er den ikke så meget længere. Det er op til læseren at lave mellemregninger og sammenstykke karakterernes bevæggrunde for deres handlinger. Romanen er dialogbåret, og netop i dialogen viser forfatteren, hvem karaktererne er. De afslører sig selv gennem deres handlinger og deres tale.

Hvis det er

”– Hvad laver du?
– Løbesko.
– Det er løgn.
– Ja.
– Ha, siger hun. – Det var sjovt.
– Nej, jeg står for et kontor.
– Hvordan det, står for et kontor?
– Der er en åbningstid, og så kan de ansatte komme med deres PC’er, når der er noget i vejen. Så reparerer jeg dem, hvis jeg kan. Det hedder Drop it Shoppen.”
”Hvis det er”, s. 40.

I 2014 udgav Helle Helle romanen ”Hvis det er”, der foregår over to dage i en skov i Jylland. To løbere er uafhængig af hinanden faret vild og tilbringer en kold oktobernat i et shelter, hvor de hjælper hinanden med at holde varmen og holde modet oppe.

Jegfortælleren er den 48-årige Roar, der er på seminar med sit arbejde og nybegynder udi løb. Til daglig reparerer han firmaets pc’er i ”Drop it Shoppen”, som hans kontor kaldes. Den anden løber er en 38-årig kvinde, der er kommet ud i skoven med teletaxi. Hun arbejder i en tøjforretning i Aars og har en papsøn, der har fødselsdag samme dag.

51280431

På fortælleplanet følger man de to løbere i skoven, hvor det bliver mørkt, og de finder et shelter. Her finder de tre tæpper i en pose og kryber i ly for natten. Undervejs oprulles den kvindelige løbers historie med skiftende boliger, kærester, job og svigerfamilier, og tidsmarkører som VHS-videobånd, 80’ermode og kirsebærfiner placerer hendes ungdom i 1980’erne.

Romanens umiddelbare drama ligger i usikkerheden i, om de to fremmede klarer natten i skoven, om de finder ud i civilisationen igen, og om de bliver tiltrukket af hinanden undervejs. Når man er nødstedt i en kold skov, kommer små problemer naturligt til at fylde det hele: Hvorfor kaster hun op? Bliver hans blodvabel god igen? Finder hun sit tyggegummi?

Ud fra kvindens handlinger og tanker får man et billede af en usikker, men med tiden handlekraftig og viljefast kvinde. I skoven er det hende, der tager føringen, hvor Roar er mere nølende og tilbageholdende. Ham hører man ikke så meget om, men nok til at man kan danne sig et billede af en lidt vag og ensom mandsperson.

Helle Helle har for første gang flyttet handlingen i en roman til Jylland og lagt fortællingen i munden på en mand. Romanen forløber kun over et par dage og har et minimalt plot. Hver sætning er finpudset og rummer lige præcis de ord, der (indirekte) beskriver en person eller en situation mest nøjagtigt, og sætningernes små fyldord markerer bestemte diskurser og til dels også klasse. 

de

”Hun lukker øjnene. Hun tænker på at sidde sådan tværs over for eksempel Møn. Men så skal det hellere være sommer, og de kan gøre holdt undervejs og beskrive det, de ser, dyr og planter. Hun har et ønske om at formulere sig i længere sætninger. Nu klapper han hende på armen og peger, nogen har efterladt en kurvestol i rabatten.”
”de”, s. 99.

I 2018 udkom Helle Helles syvende roman, ”de”. Den handler om en unavngiven pige, der skal i gymnasiet og hendes mor, der arbejder i tøjforretningen Acacia og som undervejs kommer på hospitalet. Den handler også om de steder, de har boet og lidt om de mennesker, de møder: Hafni, Palle, Henrik Strøm og Tove Dunk. Og så handler den rigtig meget om ting, man kan spise, indrette sig med, vinke med og bruge på mærkelige måder.

Første kapitel ligger tidsligt sidst i fortællingen, der forløber over et forår, hvor moderen konstaterer, at hun nok har slugt en sten, og en sommer, hvor pigen stopper i folkeskolen, og et efterår, hvor nye venskaber knyttes i gymnasiet og en vinter, hvor moderen bliver indlagt med en ikke defineret sygdom.

54054467

De 51 kapitler er alle skrevet i nutid og skifter mellem kortprosaagtige erindringstekster om deres tidligere bopæle og nutidssporet, der foregår i 1980’erne. Fælles er, at de foregår på Lolland, blandt roemarker, leret jord og høje himler. Fælles er også en sproglig opmærksomhed hos både fortæller og de to synsvinkelbærende karakterer, der begge drømmer om at skrive en bog. Synsvinklen skifter løbende og kan være svær at afkode, da de begge ofte blot omtales som ”hun”.

Karaktererne defineres ud fra deres handlinger, udsagn og udseende, og der står ikke rigtig noget om deres følelser. Der burde ellers være nok af drama for en 16-årig gymnasieelev, der ved, at hendes mor skal dø. I stedet for at tale om sygdommen eller følelser viser pigen sin vedholdende og sagte kærlighed ved at købe ind, lave mad og spare på husholdningspengene. Sine egne tanker håndterer hun ved at stå af bussen lidt tidligere og gå det sidste stykke hjem.

Sprogligt set er det en helt fortættet roman, da de korte hovedsætninger springer i tid og sted, og det fragmenterede sprog kan minde om lyrik. Ordvalget er talesprogligt, og der står det, man siger: Hun skruer dutten af vandhanen, bussen kommer til syne ovre bag kommunen.

Forfatterskabets karakteristiske detaljenærhed, kærlighed til de passive karakterer og til stilstanden og blikket for tings betydning for det levede liv kommer således også til udtryk i denne sorgmuntre roman om et sammentvundet ”de” i en yderst skrøbelig situation.

BOB

”– Sikke en oplevelse for os to gamle, sagde den ene, og de lo den samme sprøde latter, Bob tænkte på æblesorten filippa, de fine plettede kinder. Hvert år i september sad hans mor på en skammel og sagde »en venlig frugt«.”
”BOB”, s. 121.

I 2021 udgav Helle Helle romanen ”BOB”, der er en art selvstændig efterfølger til ”de”. Den unge mand Bob og den unavngivne jegfortæller flytter fra Lolland til Vanløse, og man hører detaljeret om deres indretning i lejligheden, aftensmad og indkøb. Fortælleren studerer på universitetet, og Bob får arbejde på Sømandshotellet i Nyhavn. Her møder han kvinden Kola, der inviterer ham med ind i sine cirkler, der er meget forskellige fra Bobs. Af og til får Bob og fortælleren besøg hjemme fra Lolland, hvortil flere kapitler er henlagt nogle år før den primære handling i 1985/86.

38484508

Bob er optaget af de smukt klingende vejnavne i Vanløse og af gader, infrastruktur og den perfekte rute. Kommer han nogensinde til at cykle på arbejde, som han hver aften lover sig selv? Han er en lidt ubeslutsom type, der tiltrækker andre mennesker, uden at han nødvendigvis vil have deres opmærksomhed.

Som i tidligere værker fylder mad og mærkelige måder at spise på meget, og tilsyneladende ubetydelige episoder optager romanen: Stuebirken drysser (og får sengen til at ligne et gravsted), en hornfisk er for stor til at være på tallerkenen, mælken til espressoen trækker skind, som Bob fjerner med en tændstik. Små bitte bevægelser får al opmærksomheden, mens de ægte dramaer (flytter Bob fra fortælleren? Hvorfor giver han Kola 8000 kr. i et pyramidespil? Hvorfor er han så handlingslammet?) kun berøres flygtigt. Bob associerer ret kraftigt og kan ved bare tanken om smagen af Liebfraumilch være tilbage i sin ungdoms mere eller mindre sorgløse udflugter. Disse associationsrækker definerer mange af romanens 47 korte afsnit.

Der er et ejendommeligt fortælleforhold i ”BOB”. Fortællerens ’vi’ burde betyde, at romanen fortælles af en jegfortæller, men der er ikke noget aktivt ’jeg’. Til gengæld ved fortælleren alt om, hvad Bob tænker og foretager sig, når de ikke er sammen. Det er på en måde en historie, der ikke kan fortælles. Sætningerne vender sig diskret væk fra gængs syntaks og ortografi, og sproget gør, hvad det vil. ”BOB” presser romangenren ved hverken at have et plot, fremdrift eller udfoldede romankarakterer. Til gengæld er den en muntert søvndyssende hyldest til litteraturens uendelige mulighedsrum.

SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "BOB"

Hafni fortæller

”Sats ikke alt på det første det bedste fælles hjem, siger Hafni, slet ikke et med dårlig rumfordeling. Hun husker at ligge med vidt opspilede øjne hele natten, før depositum skulle falde. Et langt nej burde være undsluppet hende, også under frieriet. Det fandt sted på fortovet uden for Imperial. De så Alien 3 ved en fejl, al den slim. Filmen igennem sad hun med sit ja, som mere var et jo.”
”Hafni fortæller”, s. 8.

I Helle Helles roman ”Hafni fortæller” (2023) leder titlen direkte ind i første sætning, der lyder: ”at hun skal skilles”. Det er forår 2013, og 48-årige Hafni sidder i sin bil på en rasteplads i nærheden af Ringe og ringer til sin ungdomsveninde (hovedpersonen i ”de”) for at fortælle om sin såkaldte smørrebrødsrejse fra Frederikssund over Roskilde, Ringsted, Korsør, Nyborg, Svendborg, Langeland (ved en fejl) og til Als. Hun er netop gået fra sin mand og fejrer sin nyvundne frihed med en nøje planlagt rejse til kroer og campinghytter, til sildesymfoni, kamsteg og snaps ad libitum. Den detaljerede skildring er iblandet erindringssmuler fra firserne og familielivet og praktiske husmodertips, og Hafni bruger rejsen til at vriste sig fri af det forgange i forsøget på at finde sig selv efter skilsmissen: ”Jeg vil ikke være mig. Jeg vil lave mig selv om.” (s. 10).

136724355

På rejsen, der skulle have varet en uge, men ender med at tage en måned, møder Hafni et hav af mennesker, og i sin frygt for at skuffe dem, siger hun ja til ting, hun ikke har lyst til. Hun ser sig selv med andres blik og er tynget af en invaliderende skam over alt det forkerte, hun gør og siger. I det hele taget famler hun lidt i blinde over, hvilken retning hendes nye liv skal have.

Fortælleformen er envejs, da Hafni taler uafbrudt om stort og småt, men påfaldende lidt om sin skilsmisse. Selv siger hun også: ”Hun er klar over, at hun har et fortællemæssigt problem, bagatelgrænsen er minimal, hun kan sagtens selv høre det.” (s. 91).

Som altid hos Helle spiller mad en stor rolle, og karaktererne bruger ting på mærkelige måder: Hafni bruger sin stålkam og sin bilnøgle til at dele en avocado med, hendes håndtaske fungerer som hovedpude og regnslag, og hendes sportsstrømper bliver et prisme for hendes måde at være i verden på. Sætningerne er mættede af indhold, ofte af væsensforskellig karakter: ”En tristhed trængte sig på, den skyldtes måske Trelleborg”. (s. 50). Modsat tidligere værker er karakteren her på farten i et roadtrip fuld af nødtvunget vovemod; en langsommelig men dog eventyrlig odyssé ud i det ukendte. Læseren får alle detaljer med fra provinsens smukke stednavne, skæve eksistenser og rigelige mængder smørrebrød.

SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "Hafni fortæller"

Hey Hafni

”Hun fortsætter ind mod centrum på decideret raske fjed. Helt ud af det blå ved hun, at der ligger et tårn ved navn Wish Tower nede ved vandet, og navnet nærmest trækker i hende. Hendes energiniveau er i løbet af no time vokset eksplosivt, det har antageligt en forbindelse til de tre red velvet cakes. (…) Fluks ind i en biks og købe en lykkelig klud i kashmir. En mand med David Beckhams bryllupshår køber en magen til (…).”
”Hey Hafni”, s. 111.

I 2025 udgav Helle Helle ”Hey Hafni”, der tager forfatterskabet til udlandet for første gang. Hafni opholder sig i en ”langtidsleje” i den engelske kystby Brighton og modtager i bogens begyndelse sin storebror i Gatwick lufthavn, hvor en taxachauffør fejlagtigt kalder ham for Jack, hvilket han herefter kaldes. Han er kommet for at løbe maraton, men brækker benet inden løbet. Deres søskenderelation består af sparsomme og ikke udpræget kærlige samtaler, misforstået kommunikation og en påfaldende uengagerethed, selvom de begge befinder sig i en ny livssituation som følge af skilsmisser.

Hafni er flyttet til Brighton på grund af mågerne og forsøger at få gået sine 10.000 skridt om dagen, så hun runder molen og den stenede strand og går i butikker. Da hun en dag beslutter at tage bussen til byen Lewes for at se forfatteren Virginia Woolfs hus, bliver det begyndelsen på en rejse, der fylder det meste af romanen. Tilfældige møder og et ubeslutsomt sind fører Hafni i armene på imødekommende lokale rundt omkring i Sussex, ikke mindst Our Billy, som hun indleder en relation til, inden hun igen stikker af, som hun har for vane. Der bliver drukket meget te af forskellig art, og den detaljerede madinteresse fra ”Hafni fortæller” fortsætter, her i britisk præg.

140368059

Fortællingen skifter mellem en tredje- og en førstepersonsfortælling, hvori Hafni beretter om sin nutid til et udefineret du fra hendes fortid på Lolland. Sproget gør opmærksom på sig selv ved at blande stilarter, sprog, fraser fra sange og synonymer fra kryds-og-tværser. Hafni reflekterer over, hvad ord betyder, hvilke ord hun bruger og hvilke hun fejlstaver, hvor svært det er at tale engelsk og om alt kan siges på et andet sprog. Der er på den måde en enorm begejstring ved alt det, ord og sprog er og kan, som gadenavnet ”Glen Close”, ordet hallokale og ”hvad discount hedder på engelsk” (s. 168).

Som i ”Hafni fortæller” er Hafni drevet af skam og et selvbevidst blik på sig selv, ligesom hun stadig driver retningsløst rundt i livet, guidet af tilfældigheder og høflighed. Samtidig er hun både modig og tillidsfuld i sine møder med fremmede. Et nyt element optræder i form af spøgelset Craig, som Hafni møder og tiltrækkes af, samt en mærkelig tredje hånd, der vokser frem i pressede situationer og gør ting af egen vilje.

Genrer og tematikker

Helle Helle har gjort en knivskarp, nøgtern realisme til sit varemærke. I korte og konstaterende sætninger beskriver hun, hvad hendes personer gør og siger, så læseren må selv lave koblingerne mellem handling og intention. I den senere del af forfatterskabet brydes den stramme form af et mere abrupt, til tider anarkistisk sprog, hvor karakterernes indre liv skaber ravage i formen. Samtidig er det karakteristisk for hendes bøger, at der ikke sker alverden, men at det faktisk er det, der ikke sker, der er interessant. Det er dramaet i hverdagens små forskydninger, der er Helles ærinde. Hendes bøger er dialogbårne, og karaktererne fortæller en masse om sig selv og deres hensigter ved ordvalg og timing. I stedet for at fortælle, hvad der sker, viser Helle Helle det, og på den måde er formen og sproget hovedpersoner på niveau med karaktererne.

Ofte er karaktererne i Helles værker lidt vage kvinder, der passivt lader tiden gå uden aktivt at tage stilling til, hvad de skal med deres liv. Derfor bliver deres handlinger tit lidt tilfældige eller akavede, de har svært ved at sige nej og i det hele taget svært ved at tage sig selv seriøst.

Et genkommende tema i forfatterskabet er død, tab og ensomhed. Mange af karaktererne har svært ved at etablere kontakt til deres omverden, både på grund af deres egen usikkerhed og mangelfuld kommunikation. De problemstillinger mellem mennesker, Helle beskriver, er tidløse, og Helle vægrer sig også ved at få gjort sit forfatterskab tidstypisk: “Mit forfatterskab er et dårligt eksempel på tiden – og ikke særlig smart! Næsten alt det, jeg skriver, foregår ude på bøhlandet og er ikke særlig trendy. Jeg skriver ikke Pepsi og Coca Cola og Mazda og den slags, jeg skriver bare bil og cola.” (Minimalisme og maksimalisme. Samtale mellem Helle Helle og Per Krogh Hansen på www.danskedigtere.sdu.dk). Denne universalitet forandrer sig dog i forfatterskabet, og i f.eks. ”BOB” er der masser af tidsmarkører, der placerer handlingen i 1980’erne. Bob kører Daihatsu, rødvinen er ”Faustinoen”, de spiser Lion Bar og ryger Dunhill.

Med minimale virkemidler fortæller Helle maksimale historier, og om det altid underspillede drama siger hun selv: ”Jeg vil bare hellere underspille end lade folk bryde sammen af gråd. Det er, som om det, der står og sitrer indestængt, virker stærkere for mig. Dét drama, der løber af med en, er ikke lige så interessant i længden som det drama, der ikke udspiller sig.” (Stephanie Surrugue: Nu skriver Helle Helle om drama og sex med DSB-mand. I billetsalget. Politiken, 2011-04-03).

En fast bestanddel i Helles værker er mad og ting, der bliver brugt på aparte måder. Ikke mindst i de to bøger om Hafni fylder mad og drikke på en opsigtsvækkende måde.

Beslægtede forfatterskaber

På grund af den stramme form er Helle Helle ofte blevet puttet i samme bås som andre kvindelige forfatterskoleforfattere som Christina Hesselholdt, Solvej Balle, Merete Pryds Helle og Kirsten Hammann. Der bliver talt om 90’er-generationen med de minimale former og sprogeksperimenter som fælles referencepunkt. Men Helle Helle er i dette selskab alene om den minimale realisme, der bliver på overfladen og kun lader understrømmen kigge frem antydningsvis. 

Anmelderne har ofte noteret Helles talent for netop realismen. I en anmeldelse kalder May Schack “Ned til hundene” en moderne aftapning af Herman Bang, mens mere tidsnære fæller findes i amerikanske Raymond Carver, norske Kjell Askildsen og danske Simon Fruelund. 

Helle har selv et personligt forbillede i Ernest Hemingway, som hun også er blevet sammenlignet med. Hans realismeform minder om hendes. Hemingway selv har beskrevet realismen med en isbjergsmetafor: “Hvis en prosaist ved tilstrækkeligt om det emne, han skriver om, kan han udelade visse ting, som han meget vel ved, og læseren vil alligevel, hvis skribenten er sanddru nok, få den samme stærke følelse af disse ting, som hvis forfatteren havde indført dem i sin bog. Den værdighed og majestæt, der præger et isbjerg, skyldes, at kun en ottendedel af det løfter sig over vandet.” (Ernest Hemingway i “Døden kommer om eftermiddagen”). Isbjergsmetaforen sammenfatter den afgørende tyngde i Helle Helles forfatterskab.

En anden forfatter, der skriver med en knaphed om eksistenser i provinsen, er Thøger Jensen, der antyder store historier om lidt ufortalte liv. Han deler Helles blik for de detaljer, der definerer et menneske, måske uden at de selv ved det. Som for eksempel, når en karakter i romanen ”Ludwig” (2002) fejlagtigt kalder sin bil en ”Alfa Romero”, og fortælleren uden videre adapterer denne stavemåde i resten af romanen.

Bibliografi

Noveller

Find og lån i bibliotek.dk:
Helle, Helle:
Eksempel på liv. Samleren, 1993.
Find og lån i bibliotek.dk:
Helle, Helle:
Rester. Samleren, 1996.

Romaner

Find og lån i bibliotek.dk:
Helle, Helle:
Hus og hjem. Samleren, 1999.
Find og lån i bibliotek.dk:
Helle, Helle: de. Rosinante, 2018.
Find og lån i bibliotek.dk:
Helle, Helle: Bob. Gutkind, 2021.
Find og lån i bibliotek.dk:
Helle, Helle:
Hey Hafni. Gutkind, 2025.

Bidrag i antologier m.v.

Find og lån i bibliotek.dk:
Helle, Helle:
Fem digte. 1989. I: Hvedekorn. Årg. 63, nr. 1.

Om forfatterskabet

Artikler og links

En artikel fra Bogens verden 1995 nr. 4 diskuterer Helle Helles placering i forhold til andre nye lyrikere.

Søgning i bibliotek.dk

Find og lån i bibliotek.dk:
Emnesøgning på Helle helle

Kilder citeret i portrættet

Kilder citeret i portrættet

Sørensen, Rasmus Bo:
Til Statoil efter linser og lottokuponer. Interview i Information, 2008-04-10.
Thorsen, Lotte:
Alle mennesker kommer sgu fra et sted i provinsen.2005. Interview i Politiken, 2005-05-07.
Kassebeer, Søren:
Den halve historie er altid den bedste.2005. Interview i De Bergske Blade, 2005-04-16.
Frederiksen, Klaus Rød:
Ord til næste. Et bogstav- og kalorierigt interview med forfatteren Helle Helle.1996. Griflen, november 1996.
Helle, Helle:
Når sandheden skal frem http://www.litteratursiden.dk
Per Krogh Hansen:
Minimalisme og maksimalisme. Samtale mellem Helle Helle og Per Krogh Hansen fra den 26. februar 2000. Danske digtere i det 20. århundrede http://www.danskedigtere.sdu.dk
Surrugue, Stephanie: Nu skriver Helle Helle om drama og sex med DSB-mand. I billetsalget.
Interview med Helle Helle. Politiken, 2011-04-03.
Øhrstrøm, Daniel:
Livet kræver fortolkning – ligesom litteraturen. Interview med Helle Helle. Kristeligt Dagblad, 2011-04-08.