Portræt af Kirsten Hammann
Foto: Sara Galbiati

Kirsten Hammann

cand. mag. Katrine Lehmann Sivertsen, 2015 og marts 2023.
Top image group
Portræt af Kirsten Hammann
Foto: Sara Galbiati

I Kirsten Hammanns værker møder man bl.a. figuren Vera Winkelvir med gummicurler, plastikhjerte og laktaske og læsebøgernes Søren og Mette som voksne. Man støder også på et digterjeg, der bogstaveligt talt er gået ud af sit gode skind og kigger på sin barnlige og urimelige krop udefra, og en midaldrende forfatter i en skrivekrise, som kun bliver værre af, at hans kone er i gang med at skrive en bestseller. 

Hammanns bud på en litterær virkelighedsbeskrivelse indeholder ikke kun iscenesættelse, metakonstruktion og ironisk distance, men også en fremhævelse af det konkrete og nærsanselige. Det fantasifulde, groteske og humoristiske er også altid centralt placeret i forfatterskabet.

Minimalisme i 1990'erne

62926805

 

Blå bog

Født: 1. november 1965 i Risskov.

Uddannelse: Uddannet på Forfatterskolen 1989-91.

Debut: Mellem tænderne. Gyldendal, 1992.

Litteraturpriser: Gyldendals boglegat,1992. Carl Møllers legat, 1993. Klaus Rifbjergs Debutantpris for lyrikere, 1994. Leo Estvads legat, 2005. Beatrice-prisen, 2005. Danske Banks litteraturpris, 2008. Statens Kunstfonds livsvarige ydelse, 2011. Nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris, 2023. 

Seneste udgivelse: Georg-komplekset. Gyldendal, 2022. Roman.

Inspiration: Kirsten Hammann har eksplicit udtalt, at hun ikke har nogen idoler eller forbilleder.

Se filmen Jeg civiliserer mig i morgen på Filmstriben.

Videoklip

Gyldendal, Ofte stillede spørgsmål. 2017.

Artikel type
voksne

Baggrund

”Mette har så dårlig samvittighed. Helt tilbage fra hun ikke spiste op og skulle tænke på de sultne børn i Afrika. Altid, altid har Mette vidst, at hun bor i et smørhul og er så forkælet. Hun tænker med gru på, hvis hun havde trukket et andet lod.”
”Fra smørhullet” s. 62.

Kirsten Hammann blev født den 1. november 1965 i Risskov ved Århus, hvor hun voksede op sammen med to ældre søskende. I 1984 blev hun samfundssproglig student fra Risskov Amtsgymnasium. Gymnasietiden brugte hun blandt andet på at føre dagbog, og hun holdt meget af at skrive danske stile men hadede ifølge eget udsagn digte. I årene efter gymnasiet skrev hun fortsat meget og havde i det hele taget et stort behov for at udtrykke sig kreativt. Det gav sig blandt andet udslag i, at hun malede og lavede gipsafstøbninger. Kirsten Hammann stiftede i denne periode bekendtskab med digte af Michael Strunge og Søren Ulrik Thomsen, hvilket var med til at åbne hendes øjne for lyrikken. Hun blev grebet af den lyd og de billeder, der gik lige i kroppen på hende, og som var noget ganske andet end de digte af ældre dato, hun i gymnasiet skulle analysere sig ind på livet af. Hun var dog endnu ikke klar over, at hun skulle være forfatter. De følgende år gik med diverse kurser, arbejdsløshed og jobs som bartender. 

Efter at fem af hendes digte blev trykt i tidsskriftet Hvedekorn, flyttede Hammann i 1989 til København og søgte optagelse på Poul Borums forfatterskole. Hun var elev på Forfatterskolen fra 1989-91, og det blev en vigtig tid for den kommende forfatter: “I Århus kendte jeg ikke en eneste, der skrev. Dårligt nok nogen der læste.. altså digte, som var det, der interesserede mig. Så det at få så mange nye venner og kolleger og møde Poul Borum, der var et energibundt uden lige... da følte jeg, at min lykke var gjort. Det blev en fantastisk skriveperiode, meget udfordrende. Vi blev trukket rundt til udstillinger og teater, for Borum arrangerede noget hele tiden, så indtrykkene strømmede mig i møde”. (Kristen Bjørnkjær: ”Hvordan det begyndte og hvad der så skete.” Information, 2004-05-06). Efter årene på Forfatterskolen gik Hammann fra 1991-92 på Filmskolens manuskriptlinje. Hun debuterede i bogform i 1992 med en digtsamling. Hun har siden skrevet en stribe bøger og er tre gange blevet nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris. 

Kirsten Hammann har en kæreste og en voksen søn. 

Aktuelt værk: Georg-komplekset

”Men kan Georg ikke bare blive skilt? Jo, det vil hans kone sikkert synes er helt skønt. Så kan hun skrive om en falleret forfatter, der ikke kunne tåle sin kones succes og brugte hende som syndebuk i stedet for at tage ansvar for sit eget liv”.
”Georg-komplekset”, s. 65.

Georg var engang en anerkendt og feteret forfatter, der både var elsket af anmelderne og læserne. Nu er han bare en midaldrende mand i skrivekrise. Og det er ikke engang det værste. Det værste er, at hans kone er i gang med at skrive en roman, der tegner til at blive en bestseller.

62926805

Der er ikke andet for end at sætte alt ind på at gøre et comeback – koste hvad det vil – og samtidig sabotere hustruens roman, så godt han kan: ”Han kan lukke edderkopper derind og smække bogen i. så de ikke kan komme ud. Giftige urter, søvndyssende dialoger, blindgyder, kruseduller og stavefejl, ubehjælpelige forsøg på at være poetisk, sætninger, der er latterligt overlæsset med tillægsord.” (s. 80). Det er udgangspunktet for Kirsten Hammanns rablende, morsomme og satiriske roman om en forfatter i krise, ”Georg-komplekset” fra 2022.

Georg er romanens fortæller, men Kirsten Hammann benytter sig af en tredjepersonssynsvinkel, som også gør det muligt for læseren at se hovedpersonen og al hans smålighed, bitterhed og misundelse udefra. Et omdrejningspunkt er skildringen af alle de grimme følelser, som i Hammanns roman manifesterer sig helt konkret. Som når det fx hedder om det grønne snask, Georg pludselig har siddende i mundvigene: ”Der sidder noget i Georgs mundvige, hvad er det? (…) åh nej, det er hans fryd ved andres ulykker og fiaskoer. Det siver ud mellem hans læber, ned over hagen, hans grønne misundelse og skadefryd.” (s. 128).

Romanen leverer en humoristisk skildring af en privilegeret midaldrende hvid mand i sit livs identitetskrise, som er i sine grimme følelsers vold og vil bruge alt fra beskidte tricks til voodoo for at sabotere sin kones succes og selv komme tilbage på banen. Derudover kan ”Georg-komplekset” også læses som en humoristisk fortælling om det at være en skabende kunstner, hvor følelsen af at blive overhalet indenom eksisterer side om side med oplevelsen af at være almægtig og i centrum af den verden, som skabes ved forfatterskrivebordet. Kirsten Hammann blev nomineret til Nordisk Råds litteraturpris for ”Georg-komplekset”.

SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "Georg-komplekset"