Aktuelt værk: Hundrede børn

Citat
”Jeg trykkede næsen mod busruden, og en blød orange himmel kom til syne. Skyerne trak sig til side og lagde sig som en udstrakt madfilm over skolebygningen. Sådan en porøs verden at indsættes i.”
”Hundrede børn”, s. 9.

I 2024 udkom ”Hundrede børn”. Det er Fine Gråbøls anden roman, eller romanfantasi, som der står på bagsideteksten. Og det er netop en bog, hvis univers glider fra det realistiske og over i det fantastiske og symbolske, som fortællingen skrider frem.

Romanens hovedperson Karl er elev i sjette klasse på en sangskole. Handlingen strækker sig over et skoleår, men både den tidslige og den geografiske forankring er løst angivet. Selvom Karl er fortællingens jegfortæller, så er romanens egentlige interesse det kollektive. Pronomenet ”vi” er lige så hyppigt i spil som Karls ”jeg”-perspektiv. Det er Karl, Theo, Hüseyin, Anna og Isa, de fem venner, som mødes i pauserne på skolens toiletter for at lege S, P eller K og som hænger ud hos hinanden efter skole, der er romanens egentlige ærinde. De er fælles om at have fraværende forældre. Og de er med deres 12-13 år fælles om at stå foran en forvandlingens tid. De modnes, og for drengene betyder det, at når deres stemmer går i overgang, så er tiden i drengekoret forbi.

138226123

Man fornemmer som i Gråbøls debut en optagethed af ’institutionen’ og af det sæt af regler og rammer, man som ungt menneske er sat i og forsøger at forstå sig selv i forhold til. På sangskolen er lærerne og korundervisningen den ramme, som giver Karl og vennerne en oplevelse af samklang og identitet, men det er også skolen og dens lærere, som er genstand for børnenes gryende modstand og oprør.

Romanen skildrer den transformative ”coming of age-fase”, hvor fællesskabet på en gang er skrøbeligt og stærkt, præget som det er af alt det, der bobler, de spage fornemmelser af alt det, der er på vej. Dette transformative element bruger Gråbøl så til at forvandle selve romanens univers. Det starter som en detalje. Skolen er begyndt at hælde en smule. Måske er det noget med fundamentet? Siden følger mystiske vejrfænomener, og endeligt slutter romanen i det deciderede fantastiske og symbolladede. Alle skolens elever, de hundrede børn, får efter en tilsyneladende fælles pagt eller beslutning gennet skolens lærere sammen på lærerværelset. Derefter påbegynder de en opstigning op gennem den vaklende skolebygning for at ende på skolens tag, hvor de forvandler sig, får vinger og flyver til vejrs ”i ustyrlig flapren mod andre ordener”, som det afslutningsvist lyder.

SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "Hundrede børn"