Baggrund

Citat
”Ruth kan ikke forklare, ikke engang over for sig selv, hvordan det kan være, at en kvinde, der er født og opvokset i det sydlige London, kan mærke sådan et sug efter disse ugæstfri marskområder, disse øde mudderbanker, denne ensomme, ubønhørlige udsigt.”

”Pigen under jorden”, s. 15.

Domenica De Rosa, kvinden bag Elly Griffiths, er en årgang 1963, og hun er vokset op i London med en italiensk far og en engelsk mor. Da forfatteren var fem år, flyttede familien til Brighton, hvor hun i dag bor med sin mand, der er arkæolog.

Allerede som 11-årig skrev Elly Griffiths en roman til skrivebordsskuffen om et drab i en landsby i Sussex, og da hun gik i gymnasiet, digtede hun, som den fan, hun var, videre på den amerikanske tv-krimi Starsky and Hutch. Domenica De Rosa opdagede, hvordan hun med sine historier kunne få kammeraterne til både at le og græde.

Efter en masteruddannelse i Engelsk fra King’s College i London fik Domenica De Rosa job på forskellige biblioteker i London, og siden blev hun redaktør på forlaget HarperCollins.

Under barsel med tvillinger i 1998 skrev hun den første bog i eget navn, og efter at have skrevet fire bøger om identitet, familie og Italien skrev Domenica De Rosa i 2009 den første bog i Ruth Galloway-serien, ”The Crossing Places” (”Pigen under jorden”, 2018). Hendes agent mente, at hun havde brug for et rigtigt krimiforfatternavn, og sådan blev Elly Griffiths til – inspireret af forfatterens bedstemor, der hed Ellen Griffiths.

Som barn besøgte Elly Griffiths en tante i Norfolk, der fyldte hende med spøgelseshistorier og myter fra det, hun i flere interviews har kaldt et magisk landskab. Pludselig, på en ferie i Norfolk med manden Andy mange år senere, opstod ideen til både plottet til første bog i serien og hovedpersonen Ruth, der er arkæolog og underviser på et fiktivt universitet. På sin forfatterhjemmeside fortæller Griffiths, hvordan hun en dag gik med sin mand i vådområdet Titchwell Marsh. Hendes mand fortalte, at mennesker i fortiden troede, at moseland var helligt. Fordi det hverken er land eller hav, hverken liv eller død, men noget indimellem. En slags bro til efterlivet. Som Elly Griffiths siger på hjemmesiden: ”Da han sagde det, dukkede hele plottet til ”The Crossing Places” op, fuldt formet i mit hoved, og mod mig, ud af tågen, så jeg Doktor Ruth Galloway. Hun stod helt klar og færdig for mig. Jeg vidste straks alt om hende ned til hvilken kiks, hun spiser.” (Frit oversat fra ellygriffiths.co.uk).