I Vigdis Hjorths roman ”Henrik Falk” fra 2019 (”Henrik”, 2019) møder vi Henrik Falk, den fine skibsreders søn, som er blevet gift med Elsa Brun Hansen, da de er på vej hjem fra bryllupsrejsen. Elsa kommer af en mere jævn familie, hendes far ejer byens tankstation, On the Run, som Henrik nu skal bestyre. Der er en smuk ironi i tankstationens navn, for det var ikke ligefrem den skæbne, Henrik havde forestillet sig efter en privilegeret barndom i den store villa på Solveien og sommerferier på Cap Ferrat på den franske riviera. Men Henriks far gik fallit, og efter hans død har Henrik formøblet det sidste af formuen, så ægteskabet med Elsa har virket som en sidste udvej.
Elsa er blevet gravid, og nu sidder han i saksen, og hvor han dog hader alt, hvad Elsa og hendes gravide krop og middelmådige middelklasseværdier står for.
47003164
For at gøre ondt værre er hans gamle flamme, den vilde, utæmmelige og flamboyante Tale Løvlie, der nu er blevet en succesfuld kunstner, rykket ind i hans gamle, smukke barndomsvilla på Solveien, mens Henrik selv må finde sig til rette i ”det lille grønne grimme hus med alle de usmagelige ting på trappen, og skiltet Home sweet home med det antikke udseende og det dumme kvisthjerte på døren der dinglede irriterende hver gang han skulle åbne” (s. 103) på Hasselbakken 4.
”Henrik” er baseret på Henrik Ibsens teaterstykke ”Hedda Gabler”. I Hjorths version er der byttet om på kønnene, så det ikke er Hedda, der keder sig gudsjammerligt og føler sig spærret inde i sit ægteskab, men den kommende far, Henrik. Der sker noget interessant, også kønspolitisk set, i den forskydning. Henrik og Hedda minder om hinanden i deres længsel efter at befinde sig i højere luftlag og forurettelsen over at være fanget i livets ”småtingsafdeling”, som Henrik kalder det i Hjorths roman. Hvor Heddas drømme om selvstændighed var næsten utænkelige for en kvinde på Ibsens tid og gjorde hende til en ret radikal skikkelse, så åbenbarer Henriks frihedsdrømme det ansvarsforflygtigende og kujonagtige ved hovedpersonens projekt.
”Henrik” er udkommet i et samarbejde mellem tre nordiske forlag, der i 2019 også udgav romanerne ”Nora” af Merete Pryds Helle og ”Hilde” af den svenske forfatter Klas Östergren, alle inspireret af Henrik Ibsens værker.