Hovedkaraktererne har altid noget på spil i Colleen Hoovers romaner. De skal meget igennem og er ofte ikke det bedste match på papiret til at begynde med. De fleste af Colleen Hoovers hovedpersoner drager deres egne livserfaringer og skal igennem en del knubs og knuste forhold, inden de har livserkendelser og mod nok til at vælge den rigtige.
Romance-forfatteren Hoover er ikke bange for intense forelskelser og store følelser – og henvender sig primært til et ungt publikum med unge hovedkarakterer, der står midt i at finde svaret på, hvad det er for et liv, de gerne vil leve. Som hun selv udtaler til Beyond The Page, er hun drevet af lyst og intuition – både i sit dagligdagsliv og i sin romanskrivning. Hun lader humør og følelser bestemme dagens og skrivningens gang og er ikke bange for at slippe kontrollen (Marilyn Schairer: Beyond The Page, 2022-03-24). Den umiddelbarhed smitter af på hendes bøger, der handler om universelle ting som kærlighed, parforhold, relationer og barndomsminder, der langt fra altid er, som man kunne ønske dem. Colleen Hoover har i sit forfatterskab et gennemgående blik for den sociale slagside, der spænder ben for mange unge i hjemlandet USA. Flere af karaktererne har oplevet svigt i barndommen og er – som hende selv – vokset op under fattige kår.
Hoovers skrivestil, hvor handlingen som oftest skrider fremad, mens vi i tilbageskuende kapitler får indsigt i de hændelser fra fortiden, der har indflydelse på nutiden, følger en klassisk episk opbygning. Læseren bliver holdt til ilden af stor kærlighed, dybe hemmeligheder og et brændende ønske om, at de får hinanden til slut.
”Folk omkring mig finder mig ret distræt, men det er fordi, jeg er meget inde i mit eget hoved, hvor ideerne til mine bøger er meget strukturerede – i modsætning til mit liv, der er meget mere kaotisk,” fortæller Colleen Hoover om skriveprocessen (Lily Herman: Colleen Hoover did it her way. Elle, 2022-01-18. Egen oversættelse). Hun understreger i samme interview, at hun begynder med dialogerne, hvor energien ligger for hende – og derefter skriver scener og struktur, som udspringer af dialogen.