Die Liebe liebt das Wandern
Fein Liebchen, gute nacht,
Von einem zu dem andern
Fein Liebchen, gute nacht.
Kvinde:
Jeg forstår dem ikke.
Tal lidt højere!
Kærligheden?
Vær venlig at tale lidt højere!
Hvad mener De med det?
Mener De det, som er forbi?
Altså jeg har ikke været forbi,
men måske en anden, der har kendt den,
Kærligheden.
Ikke mig. ”
Elfriede Jelinek skrev i 2011 ”Winterreise” (”Vinterrejse”, 2014). Det er en flerstemmig teatertekst uden handlingsforløb eller karaktertegninger, i stedet er teksten bygget op som replikker fra forskellige navnløse stemmer og inddelt i afsnit med overskrifter som ”Tiden”, ”Vildfarelse” og under mere samfundsdebatterende overskrifter som ”Netdating” og ”Natascha Kampusch”. Kampusch er en østrigsk kvinde, som blev kidnappet som barn og først slap fri efter otte år i fangenskab. Kampusch-teksten er opsat som en dialog mellem en ung mand B og en ung mand A. Deres stemmer repræsenterer forskellige synspunkter i den østrigske offentlighed, hvor medfølelse blev vendt til misundelse over den medieopmærksomhed, Kampusch fik efter sin befrielse.
Af andre tematikker, som stemmerne italesætter, kan nævnes finanskrisen, Alzheimers sygdom og alderdom. Stemmen, som taler i teksten med overskriften ”Tiden”, er en kvinde, der mediterer over den fremadskridende tid.
51098315
Undervejs dukker en anden stemme op, en sanger, som citerer Franz Schuberts og Franz Müllers romantiske sangcyklus ”Winterreise” fra 1828. Udover at være Jelineks favoritkomponist har Franz Schuberts sangcyklus også tematiske ligheder med Jelineks ”Vinterrejse” med skildringen af ensomhed og oplevelsen af at være fremmed i verden. Bearbejdningen af litterære forlæg på en måde, hvor de indgår i nye betydningssammenhænge, er et velkendt greb i Jelineks forfatterskab. Til sammen udgør stemmerne i ”Vinterrejse” et fletværk af private og offentlige henvisninger og referencer.
”Vinterrejse” kan læses som en sproglig undersøgelse af samtidsaktuelle forhold, kulturarv og mere personlige og eksistentielle spørgsmål. Sprogligt varierer replikkerne i teksten mellem ordknappe, mundrette udbrud til filosofiske, kryptiske udsagn. Brugen af ordspil og gentagelser er med til at give teksten en musikalitet, som også er kendetegnende for Jelineks skrivestil.
SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "Vinterrejse"