Beslægtede forfatterskaber

Niels Henning Falk Jensby er af flere anmeldere blevet sammenlignet med forfatteren Bjørn Rasmussen. Slægtskabet med den forfatterskoleuddannede dramatiker og forfatter ses især i deres sammenfald i tematik og deres rå, upolerede sprog.

Bjørn Rasmussen debuterede i 2011 med ”Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet”, der bl.a. vandt Montanas Litteraturpris i 2011 og EU’s Litteraturpris i 2016. Romanen handler om den 15-årige Bjørn, der indleder et sadomasochistisk forhold til sin tidligere ridelærer. Både ”Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet” og ”Techno” rummer en altoverskyggende fascination af det kropslige: Væsker, muskler, penetrationer, ejakulationer, afføring og (køns-)organer. De adskiller sig i deres forhold til sproglig stringens. Hvor ”Techno” er stramt komponeret, nøgtern og kontrolleret, så er ”Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet” associativ, ukontrollerbar og selvafbrydende. Selv har Niels Henning Falk Jensby kaldt ”Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet” for sin yndlingsbog: ”Jeg tror på mange måder, at den har formet mig som læsende og som person i en grad, jeg slet ikke kan overskue. Jeg endte med at lægge mig syg, efter at have læst den, fordi jeg var så rystet over den. Jeg kan den dag i dag stadigvæk ikke helt præcist sige, hvad det var ved bogen, der ramte mig så hårdt. Det eneste jeg ved er, at den vækkede alle de her følelser i mig.” (Note offentliggjort på Gyldendals Facebookside, 2016-12-06).

På mange måder kan Niels Henning Falk Jensbys litteratur sammenlignes med technomusikkens taktfaste og maskinelle opbygning, og også filmmediet rummer en oplagt sammenligning. Den eksperimentelle amerikanske filmskaber Kenneth Anger kredser i sine kortfilm bl.a. om homoseksuel erotik, den maskuline krop, drømmesyn og det okkulte. Kameraet indtager ofte en begærsposition og nærstuderer eksempelvis fleksende muskler til klassisk musik i den sort/hvide ”Fireworks” fra 1947. Kenneth Angers korte undergrundsfilm deler ikke ”Techno”s eksplicitte natur, hvor sexscener beskrives detaljeret, men de rummer klassiske erotiske symboler som en bil, der poleres, hvid væske, der hældes over en mand, sømænd og den maskinfikserede motorcykelkultur.