”Jep,” sagde den første pingvin. ”De ryger på den hver gang. Det er det, jeg altid har sagt: Hellere lille og rådden end stor og lodden. Så find festtøjet frem, gutter. Der er bjørnebøffer nok til alle.”
… og nu ved vi, hvorfor der ikke findes isbjørne på Sydpolen.””
Kristian Eskild Jensen voksede i de første år af sit liv op i et lille bondehus i Holbæk med sine forældre og to søskende. Da han var fem, flyttede familien til et rækkehuskvarter i Slagelse. Moderen arbejdede som laborant, og faderen havde en uddannelse i samfundsfag og arbejdede på teknisk skole og i Undervisningsministeriet. Kristian Eskild Jensen beskriver sig selv som ”en rask dreng, der spillede fodbold, fiskede, klatrede i træer og lavede bål” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018). Tegning var efter hans eget udsagn ikke noget, han dyrkede hver dag. Det var kun, når det regnede og der ikke var noget i fjernsynet, at han sad bøjet over tegneblokken på værelset. Han læste til gengæld mange klassiske tegneseriehæfter; Asterix, Lucky Luke, Garfield, Splint & Co. Særligt vakte det hans interesse, da han i begyndelsen af teenageårene fandt afdelingen for voksentegneserier på byens bibliotek og gennem tegneren Moebius og westernserien Blueberry stiftede bekendtskab med krig, science fiction og nøgne damer.
Som ung havde Kristian Eskild Jensen ikke overvejet, at man kunne leve af at tegne. Særligt fordi han ikke kendte nogen, der var en del af det, han beskriver som ”det kunstneriske miljø”. Men da han som 19-årig gik på HF og blev præsenteret for sin dansklærers ven, der var tegner, gik det op for ham, at det kunne være en karrierevej. ”Jeg besøgte hans tegnestue og tænkte, det vil jeg også! Så jeg flyttede til København og lejede nogle billige lokaler i en kælder på Vesterbro. Her startede jeg en tegnestue med nogle andre unge mænd, jeg kendte gennem venners venner og opslag i tegneseriebutikker” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018). Herfra handlede det om at skabe et netværk og få nogle arbejdsopgaver, så Kristian Eskild Jensen tog rundt til forskellige forlag med en lille præsentationsmappe. Kort efter kom han ind på Kent Institute of Art and Design i England og studerede der i 3,5 år, sideløbende med at han illustrerede en række bøger. Da han vendte tilbage til København i år 2000, arbejdede han 10-15 år med at lave animation i TV- og filmbranchen, før han i 2015 besluttede at dedikere sin tid til at være freelance bogillustrator og tegneserietegner.
Til daglig bor han i et stort hus i Sorø med sin kone og deres fire sammenbragte børn, samt en kat og efter planen også snart hund og høns.