Genrer og tematikker

Det er vanskeligt at sige noget overordnet om de tematikker, Kristian Eskild Jensen arbejder med i sine illustrationer. Særligt i kraft af at han siden midten af 1990’erne har været manden bag tegningerne til et hav af populære læs-selv-bøger, der indholdsmæssigt spænder over både sørøverhistorier, vikingesagn, fodboldfortællinger og virkelige drabshistorier begået af vilde dyr. Genremæssigt er størstedelen af de udgivelser, han har bidraget til, relativt letlæste illustrerede bøger og bogserier til målgruppen ca. 8-12 år. Han har imidlertid også illustreret et par højtlæsningsbøger, blandt andet ”Kaptajn Barske Bill” (2015).

Selv siger Kristian Eskild Jensen om det brede spænd i de projekter, han kaster sig over: ”Som illustrator har jeg altid syntes det var sjovt at kunne skifte. Den ene dag sidder jeg med et projekt, der er let og luftigt og hurtigt. Med klare farver og glade børn. Andre gange har jeg lyst til at sidde længe og fedte rundt med blyant og detaljer. Det er fedt at kunne veksle mellem de identiteter.” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018). I de år, hvor han primært lavede animation og grafisk design skulle han efter eget udsagn hele tiden opfinde den dybe tallerken til sine kunder. I arbejdet med at illustrere læse-selv-bøger har han fundet mere ro og rutine: ”Jeg arbejder jo i alle mulige genrer, det kan være drager den ene dag og vikinger den næste. Men jeg har fået nogle gode teknikker i mit digitale illustratorvirke, og det går hurtigt, når man farvelægger på computer.” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018).

Med ”Og de onde lo” foretog Kristian Eskild Jensen imidlertid et stort stilistisk skift, hvilket han også fremhæver som et tiltrængt eksperiment: ”Fordi jeg laver så mange illustrationer for andre på computer, skulle den her bog, som jeg selv ville lave for mig selv, være analog.” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018). De fleste af hans andre bogillustrationer er blevet til ved at tegne efter et billede, men her besluttede han at lave egentlige dyrestudier af forskellige dyr, for ”at få dem helt ind under huden”. Det krævede en masse papirskitser, og computeren er kun blevet taget i brug for at skrue lidt på farverne i slutfasen: ”Jeg havde brug for en pause fra alt det digitale og ville lave min egen bog på en gammeldags og sjov måde. Da jeg startede i 90’erne var det hele jo papir og akvarel og gouache og touch. Det kan jo normalt ikke betale sige længere, det andet er hurtigere, men den her gang tog jeg mig god tid.” (Ida Dybdahl: Interview med forfatteren. Forfatterweb, juli 2018).