I sit anlæg med at overlade scenen til den ”ukendte” grandtante og lade hendes ”sang” være omdrejningspunktet for en historisk inspireret romanfortælling giver Benjamin Koppels debut mindelser om forfatteren Jesper Wung-Sung og hans roman ”Kvinde set fra ryggen”. I sin roman fra 2021 lader Wung-Sung på lignende vis den kendte kunstner Vilhelm Hammerhøis ukendte kone Ida Hammershøi træde ind på scenen og være centrum for fortællingen.
Et andet slægtskab har romanen med det dramatiske stykke ”Indenfor Murene” af Henri Nathansen fra 1912, der skildrer den traditionelle jødiske københavnerfamilie i starten af 1900-tallet og kredser om den problematik, der opstår, når en jødisk kvinde forelsker sig i en kristen mand.
Den måde, Koppel portrætterer sin egen jødiske familiehistorie i en fiktionaliseret form, kan minde om Suzanne Brøggers slægtssaga ”Jadekatten” fra 1997, der ligeledes med kvinderne i centrum opruller det selvbiografiske stof og stiller skarpt på den jødiske familie Løvins historie. Familieliv og kærlighedsliv er også i Brøggers fortælling alt andet end en dans på roser.
Den skræmmende skildring af livet i et arrangeret ægteskab kan også give mindelser om Thomas Manns slægtsroman ”Buddenbrooks” fra 1904. Her udgør det arrangerede ægteskab en urimelig skæbne for kvinden Toni. I begge romaner forhindrer det arrangerede ægteskab kvinderne i at udleve deres drømme og i at finde sig selv som menneske.
Endelig kan romanens kritiske blik på de menneskelige konsekvenser ved traditioner og forestillinger om familiens ære i en jødisk familie også ses i sammenhæng med aktuelle tv-serier som ”Unorthodox” og ”Shtisel”, der på forskellige måder kredser om jødiske miljøer og omkostningerne ved gamle og forstokkede normer og traditioner.