Genrer og tematikker

Som genre ligger Benjamin Koppels debutroman op ad den klassiske dannelses- og udviklingsroman, hvor der fra en alvidende fortællerposition og i en stort orkestreret ramme foldes et helt livsforløb ud for læseren. For forfatteren har arbejdet med debuten også haft mange ligheder med arbejdet som musiker: ”Musikalsk improviserer jeg meget, følger flowet og er samtidig god til at bevare overblikket. Sådan var det også, da jeg skrev. At skrive en roman svarer til at skrive et stort orkesterværk, hvor man både skal have blik for den store bue og for alle sidefortællingerne og sidekaraktererne, der skal være der af en grund og udvikle sig.” (Lotte Thorsen: Benjamin Koppels grandtante Anna var forelsket hele livet – bare ikke i sin mand. Politiken, 2022-11-23).

Som der står indledningsvist, er romanen ’inspireret af levet liv’. Og det er forfatterens egen grandtante Anna Koppel, der er forlægget til romanens hovedperson. Benjamin Koppel mødte Anna første gang i 2008 og besøgte hende mange gange i hendes hus uden for Paris, indtil hun døde i 2019 i en alder af 97 år. Inden hun døde, gav hun Benjamin Koppel lov til at fortælle hendes livshistorie videre. Et liv som i al sin sammensathed havde en dragende effekt på forfatteren. På baggrund af Anna Koppels fascinerende liv har Benjamin Koppel også skabt sangcyklussen Annas Dollhouse. Musikken blev uropført i juni 2018 til den jødiske kulturfestival i København.

Endelig kan Benjamin Koppels roman også læses som et litterært indspark i en mere aktuel feministisk debat om repræsentation og kvindehistorie. Romanen er i denne sammenhæng et interessant spejl for problemer, der stadig findes i vor egen tid: ”»Kvinder er jo - også i dag - underlagt en høj grad af social kontrol. Jeg synes eksempelvis, der er rigtig meget, der bunder i et antikveret kvindesyn i den måde, vi ser på kvindelige politikere på«. Både når Mette Frederiksen »er handlekraftig«, men bliver kaldt »magtfuldkommen«. Og når Helle Thorning går til fest hos dronningen i en nedringet kjole, er der »straks noget slutshaming i gang«.” (Lotte Thorsen: Benjamin Koppels grandtante Anna var forelsket hele livet – bare ikke i sin mand. Politiken, 2022-11-23).