Beslægtede forfatterskaber

Sorg er et klassisk emne i litteraturen: i tragedien, elegien og i requiemmet. Tabserfaringer er universelle, men samtidig ensomme, og litteraturen egner sig derfor godt som sted, hvor man kan finde trøst og fællesskab på tværs af tid og rum i andres tekster om det, man selv står midt i.

En oplagt parallel til Amalie Langballes sorgroman ”forsvindingsnumre”, er Vilma Sandnes Johanssons autofiktive debutroman fra 2022, ”Tænk ikke på mig”. Den handler også om at have en kræftsyg mor, om morens kræftforløb og død, og om at forsøge at leve sit eget ungdomsliv på trods af og sideløbende med sygdommen, sorgen og tabet.
Med romanen ”elskende” opstår en interessant forbindelse til forfatterkollegaen Harald Voetmann. Harald Voetmann er optaget af kroppen, dens liderlighed, dens væsker og åbninger og potentielle ækelhed.

En stor del af Voetmanns forfatterskab kredser desuden om historiske tider, fra Antikken og Renæssancen til Middelalderen. I digtsamlingen ”Hetærebreve” fra 2022 følger man en prostitueret i oldtidens Grækenland. Hun er ikke et undertrykt sexobjekt men en magtfuld figur, som begæres, og som aldrig helt kan beherskes. Digtet viser, at prostitutionen og måske mere generelt kapitalismen og patriarkatet er i stand til at skabe et univers, hvor det begærede objekt har magt til – som en anden parasit – at suge alt liv ud af sine omgivelser, naturen, kroppen og kærligheden.

Et andet litterært slægtskab kan findes hos Asta Olivia Nordenhof. Både i den måde, de begge bruger af sig selv og deres personlige historie i deres tekster, og fordi også hun er optaget af at skildre krop og sex på en måde, der er langt fra både de glittede blade og pornografien, og af at undersøge forholdet mellem begær, køn, og kapitalisme. I ”Djævlebogen” fra 2023 følger man blandt andet fortælleren Olivia, der tænker tilbage på dengang, hun var prostitueret. Hun reflekterer over, at det netop var pengene, der opretholdt hendes værdighed og holdt ydmygelsen på afstand. Hun forholder sig åbent og nysgerrigt undersøgende til gråzonerne mellem kærlighed og sex på den ene side, og økonomi og transaktion på den anden.