TABU

Citat
“'Åh, Despedida har altid haft et vist ry. Det siges, at de indianske stammer, der boede i området, før spanierne kom hertil, opfattede øen som tabu. Et forbudt sted. Et sted, man undgik, et sted, man aldrig skulle hen, et sted, man end ikke talte om. Et tabu.' (…) 'Et tabu,' sagde Birk. 'Det passer meget godt til min familie. Den er så fuld af tabuer.'”
“TABU”, s. 30-31.

I 2019 udgav Steen Langstrup romanen “TABU”, der er en klassisk opbygget gyser: Syv mennesker befinder sig på en øde ø, og en af dem bliver slået ihjel. Morderen skal altså findes blandt dem selv.

Rigmandsparret Klavs og Jeanette er taget til deres private ø Despedida i Caribien for at holde jul. På øen bor kun det ældre cubanske ægtepar Juan og Eliana, der passer husene og går til hånde. Klavs og Jeanettes søn Birk er den første til at ankomme. Han er professionel gamer og fjendligt indstillet over for Klaus. Gammelt familienag får lov at brede sig, mens Jeanette desperat forsøger at glatte ud og fastholde en form for julestemning. Det bliver kun sværere, da datteren Ulrike kommer med sin nye kæreste Adam. Både fordi Ulrike følelsesmæssigt afviser sin mor, og fordi Jeanette og Adam føler en stærk tiltrækning af hinanden. Samtidig er der meldt storm, så Juan går i gang med at stormsikre øen, mens de fire familiemedlemmer går rundt og snerrer ad hinanden.

46828097

Midt i den stormende nat finder Eliana Juan død i generatorskuret med halsen skåret over. Strømmen er gået (måske pga. stormen, måske ikke…), så de kan ikke ringe efter hjælp. Stormen og uhyggen tager til, mens alle vogter på hinanden i en mere og mere desperat søgen efter sandheden. Hvem er kommet for at slå hvem ihjel – og hvorfor? Og hvorfor taler de aldrig om den døde søster Silje? Hvordan har Klavs egentlig fået råd til at købe øen, der tidligere var ejet af narkokarteller? Er Ulrike og Adam overhovedet kærester?

Med effektive krydsklip, stemningsskabende uhygge med storm og regn, fortrængte familiehemmeligheder og forbudt begær er “TABU” en stærk plotdrevet gyserfortælling med psykologiske temaer indlejret. Skildringerne af den midaldrende Jeanette, der både føler sig ung og gammel, og af Ulrike og Birk, der ikke føler sig set og anerkendt af deres forældre, understreger romanens tema om tabu. Det, vi ikke taler om. Forbudt begær, oprørstrang og fortrængt sorg går ikke i sig selv ved at blive fortiet. Det kommer kun tifold tilbage, når lygten endelig peger på det.