I 2016 udgav forlaget Gladiator en samling af Olivia Levisons tekster i ”I udvalg”, der består af fire rejseberetninger, fem noveller, to anmeldelser og breve til Erik Skram.
Fra ophold i Prag og Wien, til kristen fest i Tyrol og på gletsjervandring i de østrigske alper beretter Levison sanseligt og detaljerigt fra mørke gyder, gamle synagoger, nyopført arkitektur og bleg jesuiterungdom. I Alperne trækker hun naturens under med ind i teksten, så man mærker isens kulde – og hun skjuler slet sin fornøjelse over den unge englænder, der kun bestiger bjerge, hvor ingen kvinde før har været.
I novellen ”Nummer To” er den unge malerinde Eleonora på sommerbesøg hos sin veninde Fru Leth og ganske forvildet i sine følelser, da hun hengiver sig til den lidt vage pianist Hennings, men uden varsel i stedet søger den ældre og selvsikre Oxen. Omgivelserne er den billedskønne natur ved Nordsjællands kyst, og blikket på den kommer til udtryk i både musik og malerkunst. Eleonora raser over mænds objektgørelse af kvinder og søger selv det frie, selvrealiserende liv.
52210887
”Loreley” er formet som et brev fra en mandlig jegfortæller, der beretter om et møde med den unge og forføreriske Frk. Harder på et pensionat i Firenze i 1874. Han betages af hende, ligesom den fransk-svenske kvindebedårer Jacques gør det, og deres intense møder sætter deres følelsesliv i brand. Frk. Harder er defineret af sin opvækst i borgerskabet, hvor udseende og stand vægter højere end dannelse og viden, og fortælleren analyserer sig frem til, at hun har haft så svært ved at være menneske, at hun er blevet til den panther, han regner hende for. Kvindens seksualitet er altså resultat af en fejl i opdragelsen.
Stemningsreflexionen ”Støv” er et bittert udfald mod uretfærdigheden i, at et kvindeliv går i ring i en uendelig arbejdsindsats, hvorimod mænd lever i en fremadskridende tid med mål og forandring. Til sidst falder støvet til en gravhøj over kvindens ludende hoved. ”Anfægtelser” anskueliggør skellet mellem den unge, livslystne Elisabeth, der har lyst til at udfolde sig seksuelt og skabe sin egen vej og hendes bedstemor, der synes hun skal blive gift i en vis fart.
I brevene til Erik Skram giver Levison udtryk for et lavt kunstnerisk selvværd og alligevel en personlig stillingtagen til kunsten og kvindens rolle. Hun ser sit liv som stillestående og omtaler fremtidens menneske som ”vaklende”, i bevægelse, i sund tvivl.
SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "I udvalg"