Inden for genren dystopisk klimalitteratur kan man nævne Dennis Gade Kofods ”Nancy” (2015), hvor Bornholm bliver grundigt udfordret af de underjordiske, fordi mennesket har mistet respekten for naturen. Hos norske Maja Lunde er der i ”Biernes historie” (2015) en fremskrivning af en verden uden bier, hvor man må håndbestøve frugttræerne for at sikre sig en høst. Charlotte Weitze har i ”Den afskyelige” (2016) henlagt en kærlighedshistorie til en meget varm nordisk fremtid, hvor isen er smeltet, og karakteren Kenneth sveder så meget, at han lægger sit liv om til at blive klimaneutral.
I Cormac McCarthys dystopiske roman ”Vejen” (2006), hvor en far og en søn går gennem et goldt, postapokalyptisk landskab uden at vide, hvad de har i vente, er civilisationens fernis krakeleret, og inde bag facaderne lurer de dyriske overlevelsesstrategier.
I et interview med Politiken nævner Jens Liljestrand Peter Høeg som et forbillede: »Han er en stor inspiration og et stort idol for mig. Hans måde at fortælle om de her alvorlige ting på, samtidig med at han gør det underholdende at læse. Det er i virkeligheden meget u-skandinavisk. Det er sjældent i Danmark og Sverige, at du har en page turner, som også rummer den sociale alvor.« (Anne Bech-Danielsen: For første gang er vi ikke i færd med at ødelægge. Politiken, 2022-06-11). I samme interview bliver han spurgt til sit forhold til den franske forfatter Michel Houellebecq, som han ser et slægtskab med: »Det er selvfølgelig den her postmoderne manderolle og den kyniske, overfladiske måde at anskue verden på. Jeg er meget optaget af manderoller«. (Anne Bech-Danielsen: For første gang er vi ikke i færd med at ødelægge. Politiken, 2022-06-11).
Manderoller er også under lup hos den norske forfatter Geir Gulliksen, der i flere af sine værker har portrætteret komplekse ægteskabsrelationer og den moderne mands høje forventninger til livet. En filmisk artsfælle er den svenske instruktør Ruben Östlund, der i sine film viser de mest vattede sider af mennesket: de konfliktsky, egoistiske og smålige.