Audre Lordes forfatterskab har haft stor indflydelse på den anden feministiske bølge, borgerrettighedsbevægelsen og queer-teori. I sin digtning og essayistik skriver Audre Lorde fra sin position som digter, mor, kriger, sort og lesbisk, og ud fra den udsathed som de forskellige positioner indbefatter. Essaysamlingen ”Sister Outsider” (1984) betragtes som et betydeligt bidrag til teori om intersektionalitet, endnu før begrebet fandtes. Intersektionalitetsbegrebet dækker over en anerkendelse af, at identitetsmarkører som køn, race, klasse og seksuel orientering er vævet sammen og bidrager samlet set til individets oplevelse af marginalisering og gør, at undertrykkelsen ser forskellig ud fra individ til individ. Et kritikpunkt af den feministiske teori på Lordes tid var, at den ikke forholdt sig til individuelle forskelle. Audre Lorde lagde ikke skjul på sin identitet som lesbisk, hvilket var usædvanligt på hendes samtid, og i et interview fortæller hun, at hendes redaktør spurgte, om hun foregav at være en mand, da han havde læst hendes digte om sex med andre kvinder. Om sit mod til at stå frem siger Lorde: ”Vi er altid i fare. Poesi er et af mine våben, med hvilke jeg forsøger at ændre vores fælles fremtid.” (Nina Trige Andersen: Hun lærte sorte, tyske kvinder at kæmpe. Information, 2021-09-20).
Audre Lorde har udtalt, at poesi var noget, hun lærte fra sin mors underlighed og fra sin fars stilhed. (Karla Hammond: An Interview with Audre Lorde. American Poetry Review, 1980). Det var altså ikke nogen tilfældighed, at det var poesien, der blev Audre Lordes udtryksform. Faktisk tænkte hun i poesi fra en tidlig alder. I et interview med digteren Adrienne Rich uddyber Lorde sine tidlige erfaringer med poesien: ”Da du spurgte om, hvordan jeg begyndte at skrive, fortalte jeg dig om, hvordan poesi specifikt fungerede for mig, fra dengang, jeg var ganske ung, fra vuggevisernes rytme. Når nogen spurgte mig om, hvordan jeg havde det, eller hvad jeg tænkte, eller stillede et andet direkte spørgsmål, ville jeg recitere et digt og et eller andet sted i det digt, ville der være en følelse, et eller andet sted ville der være et stykke information. Det kunne være en sætning. Det kunne være et billede. Digtet var mit svar.” (Adrienne Rich: An Interview with Audre Lorde. Journal of Women in Culture and Society, 1981. Egen oversættelse).