Genrer og tematikker

Magnus Montelius’ to udgivelser ”Manden fra Albanien” og ”Otte måneder” er begge krimiromaner, der har politisk spionage som omdrejningspunkt. De er stilistisk gennemførte krimiromaner med centrale hovedkarakterer, der fra hver sin position arbejder sig tættere på en opklaring – og de besidder en detaljegrad, der gør karaktererne til hele mennesker.

De er også historiske krimiromaner, der giver læseren et indblik i fortidens synder, men som samtidig er spejl for samtidens fortolkning af fortiden. Og derfor mere end blot underholdning.

De gode er ikke kun gode, og de onde er ikke kun onde, når Magnus Montelius fortæller, og det er et centralt tema igennem begge romaner. Der er forskel på det, vi antager, og det, vi ved. Vi har alle sammen vores blinde vinkler, og dem har vi af mange forskellige årsager.

Et andet centralt tema i begge bøger er igen af mere historisk karakter. I både ”Manden fra Albanien” og ”Otte måneder” beskriver forfatteren en mørklagt side af historien med hemmelige agenter og efterretningstjenester, hvor øst og vest udspionerede hinanden – og tog drastiske metoder i brug, der kostede menneskeliv. I nærværende bøger en Moskvatro kommunisme og en blind idealisme, der udviklede sig til fanatisme.

Og som instruktøren Jens Jonsson, der er i gang med en filmatisering af ”Otte måneder” har sagt i et interview i magasinet Variety: Otte måneder er en god aktuel historie, der beskriver det komplekse forhold mellem pressen, politikerne og magten. Den kombinerer mørk satire, humor og thriller-elementer på en måde, som gør den til perfekt underholdning.” (Annika Pham: Young Wallander’s Jens Jonsson lines up ‘Eight Month’ series. Variety, 2019-01-30. Egen oversættelse).