Magnus Montelius
Foto: Johanna Hanno / Modtryk

Magnus Montelius

cand.mag., journalist Johanne Luise Boesdal, Bureauet, marts 2020.
Top image group
Magnus Montelius
Foto: Johanna Hanno / Modtryk

Indledning

Svenske Magnus Montelius er en samfundsvidende forfatter, der i sine krimiromaner trækker på erfaringer fra arbejde og rejser i blandt andet det tidligere Sovjetunionen. Han skriver scenisk og detaljeret med blik for både den politiske virkelighed og de private menneskelige handlingsmønstre. Interessen for menneskets forsøg på at skjule sandheden, når den kommer ubelejligt, er gennemgribende i forfatterskabet. Blikket vendes ud mod verden og ind i den menneskelige psyke i én og samme bevægelse – og skaber en troværdig virkelighed af løgne og magtmisbrug, man indimellem ville ønske, ikke var sand.

47045746

 

Blå bog

Født: 5. august 1965 i Stockholm.

Uddannelse: Civilingeniør fra Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholm.

Debut: Mannen från Albanien. Hedlund Agency, 2011.

Litteraturpriser: Palle Rosenkrantz-prisen, 2019.

Seneste udgivelse: Otte måneder. Modtryk, 2019. (Åtta månader, 2019). Oversat af Anders Johansen.

Inspiration: Graham Greene, Somerset Maugham, Paul Theroux, Ian McEwan og John le Carré.

Artikel type
voksne

Baggrund

”Så fortalte hun. Detaljeret, udtømmende, ærligt, sådan som hun havde bestemt. Om Sasja til bandykampen, tippet om Bongo, Berlin og artiklerne. Om de spørgsmål, hun havde stillet, og dem, hun havde valgt ikke at stille. Om nødraketten, hun havde affyret, og det seneste møde med Sasja. Hvordan hun havde gjort ham klart, at hun ikke ville være hans muldvarp i Udenrigsministeriet.”
”Otte måneder”, s. 304.

Magnus Montelius er født i 1965 og er opvokset i Stockholm, hvor han også tog sin uddannelse som civilingeniør fra det tekniske universitet Kungliga Tekniska Högskolan. Han tilhører den gamle svenske slægt Montelius fra Uppland. Hans oldefar er salmeforfatteren Knut Johan Montelius, og hans halvsøster er dramatikeren Martina Montelius. 

Magnus Montelius arbejder ved siden af sin forfatterkarriere som miljørådgiver og har blandt andet rejst for FN i Østeuropa og det tidligere Sovjetunionen, hvor handlingen i hans indtil videre to kriminalromaner trækker tråde tilbage til.

I et interview med sit danske forlag Modtryk fortæller han, at hans mors slægt var politisk engagerede kommunister, der ikke kunne se modsætningsforholdet i at være kommunister og have tjenestefolk i eget hjem. Politik har altid været en del af forfatterens liv, og det har derfor ikke været ham fjernt både at være miljørådgiver og forfatter til kriminalromaner med politiske omdrejningspunkter. ”Jeg tror, at det gav mig et godt udgangspunkt til at skrive ”Manden fra Albanien”: et indblik i tidens venstrefløj uden jeg selv skal forsvare eller retfærdiggøre noget,” som han selv udtrykker det (Modtryk: Interview med Magnus Montelius om ”Manden fra Albanien”, 2012).

I samme interview fortæller han, at der ligger et stort researcharbejde bag begge hans romaner, hvor han har dykket ned i den svenske efterretningstjenestes aktiviteter i 1960’erne og 70’erne og læst ”flere hyldemeter faglitteratur, erindringer og rapporter”.

Selvom Magnus Montelius er gået journalistisk til værks og blandt andet har haft samtaler med Carl Bildts tidligere pressesekretær i forbindelse med udgivelsen ”Otte måneder” fra 2019, er alle personer og handlinger fiktive.

Manden fra Albanien

”Hvis Tristan afsløres, vil det virkelig ryste magteliten. Så er det ikke bare Tristan, der falder, men alle der uafvidende har hjulpet ham eller hende. Mægtige personer med fjender.”
”Manden fra Albanien”, s. 247.

I 2011 udgav Magnus Montelius sin debutroman ”Mannen från Albanien” (”Manden fra Albanien”, 2011). En mand med et albansk pas i lommen falder ned fra den højtliggende Ersta-terrasse i det centrale Stockholm og dør. Ikke langt derfra køres en hjemløs ned og får gennemrodet sine lommer. Året er 1990. Jerntæppet er på vej væk, men efterdønningerne er kun lige begyndt.

Journalisterne Meijtens og Natalie får arbejdet sig tættere og tættere på en sammenhæng mellem de to dødsfald og en erkendelse af, at de ikke var tilfældige ulykker: ”Ved siden af Lindmans lig fandt vi en knap. Den havde hans fingeraftryk, men ingen andres. I knappen sad stadig en smule tråd, som var den blevet revet løs fra et stykke tøj.” (s. 185).

29539197

Romanen udspiller sig et sted i historien, hvor grænserne til Østeuropa er mere eller mindre åbne, men hvor de tidligere østlande endnu ikke har fundet deres nye form. 1960’ernes politiske studenterorganisationer er for længst gået i opløsning, men fortidens aktiviteter er ikke blevet slettet – og flere mennesker i højtstående stillinger har begivenheder og forbindelser på cv’et, de ikke ønsker frem.

Men det, man anstrenger sig allermest for at skjule, har det indimellem med at finde dagens lys – således også for bogens hovedkarakterer, der alle har ældre mødre med gode hukommelser, når det gælder fortiden, eller har indgået samtaler eller relationer, de for længst har fortrængt.

”Manden fra Albanien” er en krimiroman om fortidens spionage, politiske magtspil og journalistisk ihærdighed. Det er også en roman om forræderi og retfærdigheder, der ikke altid sker fyldest, fordi mennesker ikke altid er lige for loven, som karakteren Åke Sundström siger: ”Indimellem når man ikke frem til sandheden, og det må man leve med. Det ved jeg bedre end nogen anden.” (s. 357).

Stilistisk veksler romanen mellem dialog og mere sceniske beskrivelser af mennesker og miljø. Fortællingen er plotdrevet, og nye spor og vildspor lægges foran læseren hele vejen igennem som en motor, der først slukkes ved sidste punktum.

Otte måneder

”Han slap forsigtigt taget om hendes hånd. Langsomt, langsomt slappede hun af. Men til sin store forbløffelse havde hun stadig nøglerne i hånden. Hun tvang sig selv til ikke at se sig om i den fantastiske lejlighed. Det krævede så stor anspændelse, at det gjorde ondt i nakken.”
”Otte måneder”, s. 211.

I 2019 udgav Magnus Montelius sin anden roman, ”Åtta månader” (”Otte måneder”, 2019). Heri ansættes journalisten Nina Wedén overraskende som pressesekretær for den politisk uerfarne Jacob Weiss, der hentes ind som Sveriges nye udenrigsminister. Overraskelsen består i, at Nina Wedén fældede den tidligere udenrigsminister ved at afsløre ham som sexkøber. Tippet fik hun fra en hemmelig kilde, som tilsyneladende stadig trækker i trådene i svensk toppolitik.

Efter at en højtstående embedsmand findes hængt, indser hun, at der handles på flere planer – og ud fra flere forskellige dagsordener. Samtidig tiltrækkes hun mere og mere af den karismatiske og uforudsigelige udenrigsminister, der adskiller sig fra den traditionelle levebrødspolitiker. Og går sine egne veje.

47045746

”Otte måneder” er en krimiroman med flere spor. Sideløbende med de politiske magtkampe følger vi Max Boije, der arbejder med politisk interessevaretagelse og har fået til opgave at forfatte en rapport med baggrundsoplysninger om Sveriges nye udenrigsminister Jacob Weiss. En rapport, der aldrig skulle se dagens lys.

Max finder et hul i udenrigsministerens cv på otte måneder, hvor ingen kan verificere, hvad han foretog sig. Han får besked på at lade det ligge, men sammen med dagbladsjournalisten Niller arbejder han sig alligevel tættere på sandheden. Med store konsekvenser til følge.

Nina Wedéns refleksion som: ”Hun havde aldrig spurgt, hvad indflydelsen skulle bruges til, bare været lykkelig for endelig at kunne vise, hvad hun var værd.” (s. 434) afspejler en af romanens tematikker: Væsentligheden af at holde sig for øje, hvad du skal bruge den magt til, som du har tilkæmpet dig. Ingen er udelukkende gode eller onde i ”Otte måneder”, og alle farer vild i anvendelsen af den indflydelse, de har. De kæmper også det meste af tiden for sig selv – og kun i glimtvis for hinanden.

Romanen er scenisk fremstillet med detaljerede beskrivelser af både mennesker og miljø, som da udenrigsministeren afslører sit kendskab til byen Delhi: ”Han havde taget en nystrøget hvid hørskjorte på; opsmøgede ærmer, tynde bukser. Han vidste, hvordan man skulle klæde sig, og hvordan man skulle gebærde sig i mylderet og varmen.” (s. 203). Alle sanser aktiveres, som handlingen skrider frem, og du følger ikke bare blikket, du mærker det.

Genrer og tematikker

Magnus Montelius’ to udgivelser ”Manden fra Albanien” og ”Otte måneder” er begge krimiromaner, der har politisk spionage som omdrejningspunkt. De er stilistisk gennemførte krimiromaner med centrale hovedkarakterer, der fra hver sin position arbejder sig tættere på en opklaring – og de besidder en detaljegrad, der gør karaktererne til hele mennesker.

De er også historiske krimiromaner, der giver læseren et indblik i fortidens synder, men som samtidig er spejl for samtidens fortolkning af fortiden. Og derfor mere end blot underholdning.

De gode er ikke kun gode, og de onde er ikke kun onde, når Magnus Montelius fortæller, og det er et centralt tema igennem begge romaner. Der er forskel på det, vi antager, og det, vi ved. Vi har alle sammen vores blinde vinkler, og dem har vi af mange forskellige årsager.

Et andet centralt tema i begge bøger er igen af mere historisk karakter. I både ”Manden fra Albanien” og ”Otte måneder” beskriver forfatteren en mørklagt side af historien med hemmelige agenter og efterretningstjenester, hvor øst og vest udspionerede hinanden – og tog drastiske metoder i brug, der kostede menneskeliv. I nærværende bøger en Moskvatro kommunisme og en blind idealisme, der udviklede sig til fanatisme.

Og som instruktøren Jens Jonsson, der er i gang med en filmatisering af ”Otte måneder” har sagt i et interview i magasinet Variety: Otte måneder er en god aktuel historie, der beskriver det komplekse forhold mellem pressen, politikerne og magten. Den kombinerer mørk satire, humor og thriller-elementer på en måde, som gør den til perfekt underholdning.” (Annika Pham: Young Wallander’s Jens Jonsson lines up ‘Eight Month’ series. Variety, 2019-01-30. Egen oversættelse).

Beslægtede forfatterskaber

Magnus Montelius skriver sig ind i spændingsfeltet mellem presse og politik, som vi kender fra blandt andet danske Niels Krause-Kjærs krimiromaner ”Kongekabale” (2000) og ”Mørkeland” (2019), der begge har journalister og politikere som centrale hovedpersoner.

Hanne-Vibeke Holst er et andet nærtbeslægtet forfatterskab, der med sine tre politiske romaner ”Kronprinsessen” (2002), ”Kongemordet” (2006) og ”Dronningeofret” (2008) beskriver en politisk virkelighed fuld af magtmisbrug og dilemmaer. Hvor gode intentioner indimellem overskygger fornuften.

Et tredje beslægtet forfatterskab er den engelske samtidsforfatter Ian McEwan, der skriver romaner med et ofte politisk aspekt, og som Magnus Montelius selv nævner som inspiration i et interview med forlaget Modtryk. Ian McEwans seneste udgivelse ”The Cockroach” (2019) beskriver en mands forvaltning af magten, da han en dag vågner op som premierminister i Storbritannien. Verdensfremstillingen er præget af magtmisbrug og sensationslystne medier – og trækker tråde til Magnus Montelius’ forfatterskab: ”Den kollektive selvforståelse af det gode og retfærdige land. Det Sverige der er neutralt mellem Øst og Vest og på de svages side. Men (…) hvis Tristan har pisset i vores egen suppe, og vi lydigt har drukket den: Hvad er vi så?” (”Manden fra Albanien”, s. 251).

Bibliografi

Romaner

Montelius, Magnus: Manden fra Albanien. Modtryk, 2012. (Mannen från Albanien, 2011). Oversat af Bjarne Nielsen.
Montelius, Magnus: Otte måneder. Modtryk, 2019. (Åtta månader, 2019). Oversat af Anders Johansen

Om forfatterskabet

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Magnus Montelius